Steg for steg – slik optimaliserer du LinkedIn-siden din

4

Publisert 22 desember 17, 14:12 av Lukas Lind

LinkedIn skiller seg litt fra andre sosiale medier. Her er det viktigere enn noensinne å involvere ens ansatte og satse stort på dynamisk innhold. Her har jeg samlet noen tips på hvordan du best kan jobbe med bedriftens side på LinkedIn.

Språk

Ønsker du å ha siden på flere språk, kanskje både norsk og engelsk eller et annet språk? Angi sidens standardspråk som engelsk og velg norsk og eventuelle andre språk som alternativer. Skriv deretter alt i profilen på alle språk. Ved å gjøre det på denne måten, forsikrer du deg om at alle som ikke har norsk som sitt førstespråk på LinkedIn, ser siden på engelsk. Gjør du motsatt, vil alle som ikke har engelsk som førstevalg, se den norske versjonen, noe som blir litt feil.

Del, del, del

På LinkedIn handler det veldig mye om å demonstrere og framfor alt dele sin kompetanse og kunnskap. Gjør oppdateringer der du deler interessante bransjenyheter, deler funderinger, innsikt og meninger og skriver bransjerelaterte eller produktspesifikke artikler. Følg samarbeidspartnere, bransjeorganer eller relevante påvirkere.

Engasjer de ansatte

På LinkedIn vil du vise at bedriften har mange og kompetente ansatte. Det er derfor viktig at du engasjerer dem. Skriv en policy for sosiale medier generelt og for LinkedIn i særdeleshet. Sørg for at alle ansatte er koblet til bedriftssiden og ikke bare angir bedriften som arbeidsgiver.

Oppfordre også ansatte til å være aktive på LinkedIn og ja… det er lov å surfe på LinkedIn i løpet av arbeidstiden. Her bygger man nettverket sitt, holder oversikten over konkurrentene, får bransjerelaterte nyheter og innsikter, og fremfor alt plasserer man bedriften på det sosiale kartet.

Alle som arbeider i bedriften og har en LinkedIn-profil, bør som sagt være koblet til bedriftssiden. I introduksjonen bør det finnes en beskrivelse av bedriften og personens stilling i tillegg til vedkommendes personlige presentasjon. Her bør alle ansatte ha den samme beskrivelsen av bedriften. En kort presentasjon på to til tre setninger som beskriver bedriftens virksomhet, visjon og målsettinger.

Den ansattes beskrivelse av stillingen sin bør også matche øvrige ansatte med samme stilling, men også bedriftens beskrivelse av den aktuelle stillingen. De fleste har i dag en tydelig stillingsbeskrivelse, og i den kan man inkludere en kort beskrivelse av bedriften og stillingen som kan brukes på LinkedIn. Ved å gjøre det på denne måten gir man et tydelig og enhetlig bilde av bedriften og dens ansatte.

Vis bedriftens kompetanse

Oppfordre de ansatte til å skrive bransje- og/eller produktrelaterte artikler som de publiserer på LinkedIn-profilen sin. Del deretter disse artiklene på bedriftens LinkedIn-side. Da viser man overfor potensielle kunder og samarbeidspartnere at man har kompetente medarbeidere sammenlignet med om det bare er én person på markedsavdelingen som publiserer alt materialet.

Eksempel på oppdateringer

Opprett eller del minst én oppdatering per dag på bedriftssiden, men absolutt minst én i uken. Få hjelp av de ansatte, men husk å opprette en policy for sosiale medier, slik at alle vet hva de får lov til og ikke lov til, og hva de må forholde seg til.

Hold oppdateringene korte, helst ikke mer enn 150 tegn inkl. eventuelle lenker og CTA. Apropos CTA, forvent deg ikke at mottakeren av budskapet skal forstå at han eller hun forventes å besøke nettstedet deres. Om det er målet, så glem ikke å oppfordre til det.

TIPS!

Inkluder i størst mulig grad en lenke til nettstedet, og da dirkete til en side som er relevant for innlegget. Dersom lenkene er lengre enn 23 tegn, korter LinkedIn dem automatisk ned, men her anbefaler jeg at man anvender seg av kampanjelenker slik at man utleder trafikken fra spesifikke innlegg i Google Analytics.
Lenke til Google URLbuilder finner du i sluttet av denne artikkelen.

Publiser til rett tid

På LinkedIn presenteres innlegg i stor grad i kronologisk rekkefølge og gjentas sjelden, særlig hvis noen har mange i nettverket sitt. Man får med andre ord bare én sjanse til å vise et organisk innlegg.
Trafikken på LinkedIn er som regel høyest mellom 9-11 på hverdager og da helst på desktop. Det er også relativt høy aktivitet på ukedagskvelder mellom 20-22 og da helst på nettbrett. Men man ser en markant  økning i mobilbruk, selv om det ikke er sammenlignbart med andre sosiale medier.

Velg riktig målgruppe

Når du har fått flere følgere, kan du velge hvilken målgruppe du vil rette innlegget mot. Målgruppen må nå minst 300 personer av følgerne dine for å lage et utvalg. Når du etter hvert får en større følgerskare, kan du lagre ulike målgrupper avhengig av type innlegg.

Showcase-sider

Hvis du har et spesifikt produkt, avdeling eller en fast tilstelning, kan en Showcase-side være et godt alternativ. Det er en måte å bygge langsiktige relasjoner på og er ikke et kampanjeverktøy. Her kan du, akkurat som for bedriften, bygge nettverk, publisere innhold og peile budskapet inn mot spesifikke målgrupper. Showcase-siden kobles til bedriftssiden (hovedsiden) og du kan annonsere utelukkende for showcase-siden, skulle du ønske det.

Bygg nettverk

Pass på å følge andre sider, bedrifter eller påvirkere som er relevante for bedriften og bransjen din. Som nevnt tidligere, kan det være bra å også dele andres innlegg. Dette kan føre til at de og andre i deres nettverk begynner å følge bedriftssiden din og bygger opp følgerskaren din.

Nå flere

Når bedriftssiden er komplett og optimalisert, kan du begynne å øke rekkevidden ved å markedsføre innleggene mot utvalgte målgrupper eller til og med laste opp e-postlister og rette innleggene mot spesifikke mottakere. Pass også på å implementere LinkedIns Insights TAG på nettstedet ditt. Da kan du begynne å rette inn annonsene (retargeting) mot nettstedets besøkende gjennom å lage annonser på LinkedIn som bare vises i mottakerens strøm og ikke på bedriftssiden.

Man kan til og med opprette unike kampanjer og tilpasse innholdet basert på hvilke sider eller produkter den besøkende til nettstedet har vist interesse for.

En annen måte å nå ut på er å annonsere mot InMail. Da sender du sponsede InMail mot bestemte målgrupper eller mot utvalgte personer via e-postlister. Det kan ta opp til én eller to uker før alle eller større deler av dine sponsede InMail blir levert. Grunnen til dette er at de først blir sendt når en bruker logger inn på LinkedIn-kontoen sin, dette for at din sponsede InMail skal havne så høyt oppe som mulig.

Lenker

Google URL-builder: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!