Stort potensial med native-annonsering

2

Publisert 01 oktober 2019, 10:10 av Josefine Bergman

Native-annonsering er noe som mange sikkert har hørt snakk om, men som færre vet hva egentlig innebærer, og hva nytten med det er. Enkelt forklart er det sponsede artikler, men det er også mye mer enn bare det. Én av de største fordelene med native-annonsering er at det gir deg mer tid til å forklare produktene og tjenestene dine for leserne.

Native er ikke nytt, men historisk sett har det ikke utgjort en stor del av annonseplassen hos forlagene. Dette vil det bli endring på nå som det kommer til å bli betraktelig enklere for kjøpssiden å synes med native annonser på en enklere og billigere måte.

Grunnen til dette er at forlagene åpner for at bedrifter og mediebyråer skal kunne kjøpe dette programmatisk på sine egne plattformer. Tidligere måtte du som annonsør kontakte en bestemt utgiver (for eksempel Aftenposten) og spørre om du kunne vises med en native-annonse. Nå vil du som annonsør i stedet få tilgang til en mengde nettsteder samtidig uten å måtte gå direkte til dem, og til en mye lavere pris. Programmatisk kjøpte native-annonser kan forklares som content display-annonser som enklere kan anta samme form som det redaksjonelle innholdet. Dette gjør at det blir mye enklere for bedrifter som ikke har like mye tid og ressurser til å synes med ordentlig kvalitetsmaterial.

 

Native er annonser som er utformet som helt vanlige artikler på ulike nettsteder, noe som gjør at de har lignende tone og utseende som det resterende innholdet på plattformen. Slik sett skiller de seg ikke ut som åpenbare annonser, men oppleves mer som en naturlig del av strømmen.

Eksempelvis da Nordax Bank native-artikkel ble plassert i VG nyhetsstrøm. Budskapet de kommuniserer, har en informativ verdi for leseren som er i merkevarens målgruppe, og artikkelen vises i en relevant sammenheng for leseren som tilfører en merverdi.

Så hva er da fordelen? tenker du. De som leser artikkelen din og siden klikker for å lese mer, eller klikker for å gå til et produkt, er nok i utgangspunktet allerede svært interesserte. Dette betyr selvsagt at du får betydelig flere konverteringer enn i en vanlig bannerannonse. Native-annonser skaper som oftest ikke irritasjon, slik tradisjonell reklame kan gjøre, og det gir annonsøren en stor troverdighet om at alt gjøres på riktig måte.

Mer Viva i innboksen din!