Suksess på Pinterest

2

Publisert 17 mars 2020, 17:03 av Haidi Jakobsson

Pinterest kan forklares som en digital versjon av det å bla i et inspirasjonsmagasin. Å legge ned tid i en inspirerende Pinterest-feed kan derfor være en lønnsom ressurs for bedriften din for å nå kundene tidlig i kundereisen. Akkurat som en Instagram-feed avspeiler virksomheten din i bilder, fungerer Pinterest som en søkemotor for inspirasjon der folk også kan velge å konvertere ved å klikke seg videre til et eksternt nettsted.

I løpet av 2018 rapporterte «Svenskarna og internet» at 21% av internettbrukerne bruker Pinterest, og at den største gruppen av brukere er kvinner mellom 26 og 35 år. Trenden viser også at interessen for Pinterest er stigende. Kjernen i Pinterest er å dele inspirerende og nyttige ideer som kan lagres på virtuelle korktavler, som et moodboard. Som bedrift ønsker man å synes når folk søker etter inspirasjon om akkurat det produktet eller den tjenesten som man tilbyr. 

 

Her kommer Vivas viktigste tips på hvordan du oppnår fremgang på Pinterest

 

Prioriter materiale av høy kvalitet

De oppslagene som fungerer aller best, er de pinsene som er visuelt tiltalende og som skaper et behov hos tilskueren. Pins er altså hva plattformen kaller innleggene sine, jamfør Instagrams poster. Det er derfor av stor vekt at man legger ned tid og krefter på å skape innhold som er relevant for målgruppene man ønsker å nå. Følg Pinterests anbefalinger når det gjelder bildeformat og opprettelse av pins. En velskrevet beskrivelse til bildene er viktig, da det påvirker hvor Pinterest viser innholdet ditt, og hvem som får se det. De første 50-60 tegnene har størst sannsynlighet for å vises i feeden og bør derfor bestå av den mest relevante informasjonen. Det anbefales også at en pins inneholder en lenke til et eksternt nettsted der brukeren enkelt kan klikke hjem produktene eller lese mer om tjenesten etc. Sørg for å alltid kvalitetssikre destinasjonssiden som trafikken sendes til, da det bør oppleves som en naturlig overgang fra pinsen på Pinterest til nettstedet. 

 

Pin regelmessig

Her er stikkordet kvalitet fremfor kvantitet. Å spamme gjennom å pinne veldig mange bilder samtidig anbefales ikke. Bruk i stedet Pinterest egne tidsplanleggingsverktøy som lar deg planlegge pins opp til to uker i forkant. Det gir deg alle muligheter til å være regelmessig med oppslagene. Pass også på å pinne sesongbetont innhold lenge før høytiden inntreffer. For eksempel bruker folk Pinterest før jul for å planlegge og finne inspirasjon lenge før de retter seg mot andre plattformer. Anbefalingen er å begynne å pinne ca. 30-45 dager i forveien. 

 

Konverter kontoen din til en bedriftskonto

For å få tilgang til Pinterest sine egne analyseverktøy trenger du en bedriftskonto. I Pinterest Analytics kan du både få informasjon om Pinterest-plattformen din, analysere brukerne dine og aktiviteten fra nettstedet ditt. Dette er et virkelig godt verktøy for å bli enda mer skjerpet når det gjelder oppslagene, og for å se hva brukerne dine faktisk setter pris på av materiale.

 

Tenk på hvem du vil nå

Når du oppretter pins, bør du alltid ta utgangspunkt i målgruppens perspektiv. Hva inspirerer dem? Hva slags ideer er de ute etter? Hvordan kan du hjelpe dem med å ta beslutninger? Kan det være gjennom en «how-to»-guide, et inspirerende bilde av produktet de søker etter, eller et før/etter-bilde av en hårbehandling? Tenk på målgruppen når du pinner, og skap materiale deretter.

 

Velg emneknagger med omhu

Legg til relevante emneknagger til pinsene dine for å hjelpe folk med å finne innholdet ditt. Emneknagger brukes som søkebegreper, og folk bruker dem for å finne populære emner.

Mer Viva i innboksen din!