Synergi på veien til en konvertering

1

Publisert 26 november 2018, 13:11 av Lukas Lind

Alle som har et nettsted, bør også måle konverteringene sine, dvs. de målene man vil at ens besøkende skal oppfylle. I Google Analytics er det enkelt å se hvilken vei den besøkende tok før den oppfylte målet du har opprettet. Men vær obs! De tallene du ser, er ikke nødvendigvis de du bør se nærmere på!

Tekst: Malin Yng

En enkel felle å gå i, er å bare se på en trafikk-kildes linje i Analytics og bli skuffet over at den ikke konverterer godt nok, og derfor tenke at det ikke er noen idé med fortsatt innsats. Her er det da viktig å forstå reisen som kundene foretar før de f. eks. utfører et kjøp. For det er veldig sjelden at en bruker utfører en konvertering etter det første besøket på et nettsted.

I Google Analytics finnes et avsnitt som heter «Multikanalstrakter». Her kan du se hvordan trafikk-kilder har oppført seg i forhold til hverandre og hvordan veien til konverteringene har sett ut. F. eks. kan en konvertering fra en sponset annonse på Google ha støtte fra to organiske lenkeklikk samt et klikk på en retargetingannonse. Dette ser du under «Beste konverteringstraktene» og denne seksjonen er viktig å se på for å kunne se synergien mellom kanalene. For det handler ikke bare om å prestere godt direkte i kanalen, det handler også om å forstå verdien i kanalene som ikke er direktekonverterende.

Her er et godt eksempel på hvordan man kan se verdien i støttekanaler. Bildet viser de fem vanligste konverteringsveiene til et kjøp i løpet av en toukersperiode. De fleste konverteringer har altså kommet fra at brukeren først har besøkt nettstedet via en sponset annonse på Google for å senere gå direkte inn på nettstedet, og først da har konverteringen skjedd. I dette tilfellet har altså den sponsede annonsen på Google med største sannsynlighet vært like delaktig i konverteringen, men det er i «direct/none»-linjen at konverteringen vil vises. Her er det altså lett å tro at annonsering via Google ikke gir noe, når det faktisk er en stor medvirkende faktor til de fleste konverteringer.

Mer Viva i innboksen din!