Ta vare på lenkekraften din!

3

Publisert 18 januar 2019, 10:01 av Lukas Lind

Én av de viktigste faktorene når det gjelder fremgangsrik søkemotoroptimalisering har alltid vært en god lenkeprofil. I de siste årene har Google jobbet svært hardt med å motarbeide spam-lenker og kunstige lenkenettverk, noe som har gjort spillet jevnere for alle. Nå har alle sjansen til å konkurrere på samme vilkår, noe som betyr at man må ivareta alle lenkene til ens nettsted på best mulig måte. En effektiv måte å gjøre dette på er å finne alle lenker til ikke-eksisterende sider og omdirigere dem til fungerende sider i stedet, slik at lenkekraften ikke går tapt.

Hvordan fungerer lenkekraft?

 

Jeg bør kanskje utdype begrepet «lenkekraft» litt mer. Dersom du ikke er interessert i hvordan det fungerer, kan du hoppe videre til neste avsnitt. En av Googles best kjente algoritmer er PageRank som ble utviklet av Larry Page (som den er oppkalt etter) og Sergey Brin for 20 år siden. Den legger grunnlaget for Googles dominans på søkemarkedet i dag. I dag bruker de nok ikke akkurat denne algoritmen lenger, men i praksis fungerer den ennå delvis på samme måte.

Kort sagt handler det om at lenker fra et nettsted til et annet fungerer som en «stemme» på at nettstedet er pålitelig og har verdifull informasjon. Et annet ord for dette er lenkekraft. Man pleier å visualisere denne som at den flyter fra nettsted til nettsted gjennom lenker, og jo flere lenker et nettsted har knyttet til seg, desto mer autoritet har det, noe som kan resultere i høyere plassering i søkeresultatet.

 

Hvordan håndterer man lenkekraften best?

 

Det finnes to ulike typer lenker som begge må tas med i betraktning; eksterne lenker og interne lenker. Eksterne betyr alle lenker som kommer utenfra, altså fra andre nettsteder enn ditt eget. Interne lenker betyr alle lenker på nettstedet ditt som peker til andre sider på nettstedet ditt. Begge typer lenker kan håndteres med automatiske omdirigeringer, såkalte 301 Redirects, men når det gjelder interne lenker, er det alltid bedre å rette dem opp i kilden i stedet, siden det er du selv som har kontrollen her.

Hvis du derimot finner eksterne lenker som peker til undersider som ikke eksisterer, være seg det handler om sider som er flyttet, sider som er slettet eller helt enkelt feilaktige adresser fra den som opprettet lenkene, bør du opprette en videreføring til en tilsvarende fungerende side.


Hvordan finner man sine ødelagte lenker?

 

En svært effektiv måte å finne sine ødelagte lenker på, er via Googles eget Search Console-verktøy. (Hvis du ikke allerede har registrert nettstedet ditt der, anbefaler vi deg å gjøre det.) Under overskriften «Dekning» i venstremenyen finner du all informasjon om hvilke sider de har indeksert, og hvilke de har prøvd å indeksere, uten å lykkes.

Klikk på fanen «Ekskludert» og se om du finner en rad med teksten «Ikke funnet (404)» og klikk så på den. Der ser du en liste med undersider som Google prøvde å indeksere, men ikke lyktes med, siden de ikke eksisterer. Klikk på forstørrelsesglasset for å se mer informasjon om hvorfor indekseringen mislyktes. Hvis du ser en adresse på ditt eget nettsted etter «Referanseside», kan det tyde på at det er en intern lenke som du enkelt kan rette opp. I andre tilfeller kan det bli nødvendig å foreta en 301 Redirect for den adressen til en annen.

 

Hvordan foretar man en 301 Redirect?

 

Mange systemer for nettsteder har en innebygget funksjon for å opprette automatiske omdirigeringer, eller i alle fall en mulighet til å legge dem til gjennom plugins eller moduler. For eksempel har WordPress en rekke plugins for dette, og vi pleier å anbefale Redirection, som er fleksibel og har flere nyttige funksjoner. Dersom nettstedet mangler støtte for denne funksjonen, må man kanskje foreta endringer i nettstedets kildekode, noe som med en gang blir litt mer besværlig.

Den vanligste fremgangsmåten blir da å bruke en fil på nettserveren som heter .htaccess som inneholder instruksjoner om hvordan nettserveren skal håndtere ulike saker på et grunnivå. Dersom man er usikker på hvordan dette fungerer, er det best å overlate dette til noen som kan sine saker, for eksempel nettleverandøren din eller et mediebyrå som Viva. Det er nemlig veldig lett å gjøre feil, og da kan hele nettstedet slutte å fungere, noe ingen blir glad for.

Mer Viva i innboksen din!