Tenk langsiktig – og lykkes med sosiale medier

2

Publisert 16 april 2019, 07:04 av Lukas Lind

Det finnes ingen snarveier for å lykkes med sosiale medier. Særlig ikke det organiske. Mange tror at om man bare får en stor følgerskare, så er lykken oppnådd, og man treffer derfor desperate tiltak for å hurtig bygge opp en så stor tilhengerskare som mulig. I de aller fleste tilfeller motvirker dette sin egen hensikt. For å forstå det hele må vi ta det fra begynnelsen.

Facebook, Instagram og andre sosiale medier lever av å selge data. Gjennom å samle inn opplysninger om atferd og interesser fra brukerne kan de selge annonseplass til disse brukerne. For å samle så mye data som mulig, og for å kunne selge maksimalt med annonseplass, må brukerne bruke mest mulig tid på deres plattformer.

For å få flere brukere til å tilbringe mer tid på plattformen vil de skape best mulige opplevelser, og prioriterer derfor innhold som brukerne liker og vil samhandle med. På samme måte nedprioriteres innhold som brukerne tydelig viser at de ikke setter pris på.

Man ser tydelig at innhold som har et selgende budskap, som oftest får en svært lav interaksjonsfrekvens i den organiske strømmen og et lavt relevansresultat i betalte sosiale medier.

Når du har lagt ut et innlegg på sosiale medier, uansett om det er organisk eller betalt, bør du anse det som en markedsundersøkelse. Ofte får man en rekkevidde på tusener av personer, og ved betalte kampanjer kanskje titusener eller hundretusener. Om man da får en lav interaksjonsfrekvens eller et lavt relevansresultat, har alle disse tusener tydelig gitt beskjed om at de ikke liker det du har lagt frem. Lytt til disse brukerne og lær av dem. Siden målgruppen tydelig har vist at de ikke liker innholdet, vil også de sosiale mediene redusere rekkevidden siden de ganske enkelt ikke vil vise ting som ikke blir verdsatt.

 

Stor følgerskare er ikke det viktigste


Selvsagt er en stor følgerskare viktig, men om følgerne ikke liker der du gjør, vil de heller ikke se det. Derfor er det viktig at alt du publiserer, bør være noe målgruppen ønsker og ikke bare det du vil nå ut med. Opprett innhold som målgruppen vil like, dele og kommentere eller tagge en venn i, uten at du ber om det eller krever det. Du vil heller ikke få flere delinger, likerklikk eller tagginger bare fordi du ber om det, snarere tvert imot.

Bygg i stedet opp en fortrolighet og et forhold med følgerskaren din, så vil den langsomt begynne å vokse. Men ettersom den blir større, vokser den også eksponentielt og merkevaren din vil bli forbundet med trygghet, tillit og merverdi. Det generer virksomhet over tid og lønnsomhet på lang sikt.

Å prøve å ta en snarvei gjennom konkurranser eller andre tiltak for å tvinge til seg likerklikk, følgere, delinger eller tagginger vil ikke generere lønnsomhet verken nå eller i fremtiden.

Glem heller ikke at interaksjonsfrekvensen er en av dine viktigste KPI-er. Hvis et innlegg har en rekkevidde på for eksempel 2000 personer og en interaksjonsfrekvens på 1 %, har budskapet ditt bare nådd 20 personer. Hvor mye tid kan du bruke på å nå 20 personer for at det skal bli lønnsomt?

 

Mer Viva i innboksen din!