Ti tips til markedsføring for deg med stramt budsjett

4

Publisert 20 august 2018, 08:08 av Lukas Lind

Er bedriften din i oppstartsfasen og har begrensede markedsføringsmidler? Ingen fare, det finnes flust med måter å sette bedriften din på kartet.

Det sies vel at man må spandere penger for å tjene penger, men det er ikke alltid hele sannheten. Det finnes faktisk mange markedsføringsmuligheter som ikke trenger å koste skjorten. Her kommer en rekke tips som du kan dra nytte av.

1. Lag instruksjonsvideoer

Det å lage videoer trenger ikke å være spesielt vanskelig. Ja, for all del, det kan koste en hel del om du vil ha en profesjonell produksjon. Men i dag, med Instagram Stories og andre lignende kommunikasjonsmidler, er folk vant til at videoer ikke alltid er perfekt belyst og iscenesatt. I stedet er det innholdet – det du formidler – som er det aller viktigste. På nettstedet The Daily Eggs finner du en flott guide som bugner av gode tips. Om du likevel synes at video er for komplisert, kan du lage slides i for eksempel SlideShare.


2. Content for eide kanaler

Det å skape innhold tilpasset målgruppen din er en effektiv måte å vise at man er kunnskapsrik innenfor bransjen sin og generøs med kunnskapen sin. Dersom folk setter pris på innholdet ditt og liker det på for eksempel Facebook og sprer det videre blant vennene sine, gir dette deg helt gratis markedsføring. Er du ikke selv et skrivende menneske? Sjekk om en av kollegaene dine er en ordsmed som kanskje kan forfatte noen innlegg i uken på en blogg på nettstedet.

 

3. Finpuss kundeopplevelsen

Om de nåværende kundene er fornøyde, vil de sannsynligvis legge inn et godt ord hos vennene sine. Derfor er det viktig å svare på spørsmål som: «Hvordan oppfattes vi av kundene våre?», «Hva kan vi gjøre for å forbedre kundeopplevelsen hos oss?». Kundeopplevelsen handler om kundens totale opplevelse av bedriften deres. Tenk over alle kontaktpunktene med kunden og sjekk om de kan forbedres. Husk også å kommunisere personlig med kunden, så vil du fange dens oppmerksomhet.

 

4. Arranger konkurranser i sosiale medier

Det å arrangerer konkurranser kan være en svært god måte å skape engasjement på og øke kjennskapen til bedriften din. Før du drar det hele i gang, må du sørge for å ha et tydelig mål med konkurransen, slik at du kan vurdere om den har lyktes eller ei. Vil du for eksempel at folk skal få nyss i et nytt produkt eller at flere skal oppdage dere i sosiale medier og like siden deres? Tilpass konkurransen til dem som følger dere, tenk over hva de setter pris på og analyser hvilke innlegg i sosiale medier som har generert mest fremgang tidligere. Sørg for at konkurransen ikke er for komplisert. Da vil folk føle at terskelen er for høy til å delta. Det gjør så klart ingenting om premien er attraktiv, men man trenger ikke alltid overdådighet for å vekke folks konkurranseinstinkt. Husk at det finnes visse fallgroper man må unngå. Dem har vi skrevet om før her. Dersom du ikke vet hvordan man arrangerer en konkurranse, kan du blant annet anvende deg av tjenesten Rafflecopter.

 

5. Spre visittkort

Det finnes dem som påstår at visittkortene har utspilt sin rolle, men det er ikke helt sikkert. Ja visst, folk du treffer kan antakelig få tak i kontaktopplysningene dine på annet vis, og for eksempel kontakte deg via sosiale medier. Men med et stilig og profesjonelt visittkort kan du likevel etterlate deg et godt inntrykk hos den du treffer. I dag finnes det også muligheter som ikke fantes for 10 år siden. Du kan for eksempel ta i bruk en QR-kode, eller hvorfor ikke NFC-teknikk som innebærer at du har en chip som kan åpne en lenke i mobilens nettleser, åpne en app eller lagre kontaktopplysninger i mobilens kontakter. Sammenlignet med en QR-kode er det her en fordel at du i ettertid kan moderere hva brukeren skal få av innhold fra chipen. Og ja, det finnes faktisk NFC-teknikk til en overkommelig pris i dag, selv om det ikke er noe for den med et svært begrenset budsjett.

 

6. Arranger eventer eller seminarer

Dersom du eller en annen i bedriften er en dyktig taler, er det vel en utmerket idé å inviterer folk til et arrangement eller et seminar. Kanskje er det en annen bedrift som ønsker å samarbeide? Der kan dere bidra med kunnskap og de med likvide midler? Utover det å spre ordet om arrangementet på sosiale medier kan du trykke plakater som du henger opp på passende oppslagstavler, bibliotek, universitet og kanskje til og med kafeer. Mange har problemer med å la ren reklame få bli hengende, men om det er knyttet til et arrangement, er terskelen ofte lavere.

 

7. Markedsfør via e-post

Markedsføring via e-post er fremdeles svært effektivt. Bygg opp adresselisten din over tid og tilby dem som besøker nettstedet muligheten til å abonnere på nyhetsbrevet deres. Med e-post har du muligheten til å få kommunikasjonen til å føles mye mer personlig enn via sosiale medier, der det er mer åpenlyst for mottakeren at mange andre tar del i den samme informasjonen. Når du sender utsendelser til adresser du i fortrolighet har samlet inn, er det en stor fordel at du også «forkynner til forsamlingen» – til dem som allerede har tatt et steg nærmere bedriften.

 

8. Start en podcast

Hvorfor ikke starte en podcast der du kan invitere gjester, deler kunnskapen din og oppretter en plattform i det mediet som faktisk fremdeles er hurtigvoksende. Ta i bruk enkle midler for å lydisolere et rom, kjøp inn en så god mikrofon som du har råd til og sett i gang. Det koster i prinsippet ikke noe å bruke tjenester som SoundCloud eller Libsyn for å laste opp podcasten din på nettet. Siden kan du sende RSS-filen til blant annet Itunes som innlemmer den i biblioteket sitt om de bedømmer kvaliteten som god nok.

 

9. Bygg nettverk på nett

LinkedIn er en av de plattformer som perfekt egner seg for nettverksbygging. LinkedIn har over 40 millioner brukere spredt over 200 land. Her kan du ta kontakt med potensielle kunder, partnere og kollegaer. Men husk å ikke være for frembusende. De samme sosiale regler gjelder her som når man møter folk ansikt til ansikt. Det handler om å både «gi og ta».

 

10. Geriljamarkedsføring

Dette er et begrep som ble laget av Jay Conrad Levinson i USA på midten av 90-tallet. Det handler om å markedsføre med energi og kreativitet i stedet for med penger. Her gjelder det å skrive personlig i stedet for å bruke en stor bedrifts strammere tiltaleform. Følg også med på nyheten og ring opp journalisten om det er en nyhet som berører deg. På denne måten kan du bli ansiktet utad for nyheten og få en stor dose gratis markedsføring. Følg konkurrentene med argusblikk slik at du kan tilby de samme rabattene som dem. Samle inn e-postadresser og telefonnumre fra kundene ved å for eksempel lodde ut noen av produktene dine. Og sørg også for å sende ut et ukentlig nyhetsbrev.

 

Mer Viva i innboksen din!