TikTok avanserer i 2021

4

Publisert 25 mars 2021, 12:03 av

TikTok er en strålende plattform på den digitale stjernehimmelen. Fremfor alt brukes den av folk i alderen 25 år og under, altså den ettertraktede generasjon Z, som også utgjør 40 % av forbrukerne i Europa (2019 retail outlook). Dette er interessant siden vi på andre plattformer kan ha problemer med å nå bredt ut mot denne målgruppen i samme grad. Men som med eldre sosiale medier ser vi at brukerne kryper oppover i alder etter hvert som tiden går.

 

 

Som et ytterligere steg for å utvide målgruppen og bli den naturlige plattformen for fotballfans under sommerens EM har TikTok som den første digitale underholdningsplattformen startet et samarbeid som offisiell partner. Dette både for at UEFA selv skal kunne dele innhold under kontoen sin under UEFA EURO 2021, men også for å trekke fotballinteresserte mot plattformen og utvikle miljøet. 

 

TikTok har nylig åpnet opp et kontor i Stockholm som filial for Norden. Alle disse stegene gjøres for å ytterligere befeste deres plass som underholdningsplattform og etablere merkevaren enda mer i Norden. 

 

First mover advantage

 

Hvis du som annonsør er tidlig ute på plattformen, vil du få fordeler når det gjelder svært lave kostnader (f.eks. CPC, CPM) og kunnskap om hva som fungerer på plattformen. Basert på vår erfaring fra 2020 kan vi konstatere at CPM-prisene er 60-80 % billigere og når det gjelder CPC, varierer det kraftig i favør av TikTok. Dette er data som indikerer at andre annonsører ikke har funnet hit, og bruken av plattformen er stor. Dette resulterer i et «brukeroverskudd» og «annonsørunderskudd» – noe som får prisene for å nå ut til å falle.

 

Det er omtrent som at Instagram Reels akkurat nå gir en større organisk rekkevidde, siden bruken er stor, men opprettelsen av Reels-videoer ikke er like stor. Et «brukeroverskudd» skapes der tilbøyeligheten til å konsumere innhold hos brukerne er stort – men antallet Reels å konsumere er mindre, noe som fører til stor rekkevidde blant de Reels-videoene som finnes til gjeldende tid. 


Grunnresonnementet er økonomiens tilbud- og etterspørselsmodell. I dette tilfellet er tilbudet konkurranse mellom innlegg/annonser og etterspørselen er brukerens vilje til å konsumere og «henge» på stedet/plattformen. Dette driver annonseprisene opp eller ned, og for den saks skyld, i hvilken grad organisk spredning skjer i stor eller mindre skala.

 


Overlay, annonseformat og lyd

 

Ved utviklingen av annonser bør du tenke ekstra på såkalte «safe zones» for logger, tekster og annet innhold. Et eksempel på hva TikTok selv nevner som en trygg sone for overlay, er det grønne feltet i bildet her. Dette hjelper deg å tydeligere påpeke det viktigste for annonsen din. 

 

 

Dette er annonser på TikTok som Viva har laget for vår svenske kunde Basirion, der vi har utviklet både ideer og konsepter rundt myter om akne – for å lære målgruppen hvordan de kan bli kvitt kvisene sine. 

 

Formatet er det samme som på Snapchat og Instagram stories, det vil si 9:16. Du kan finne ut mer om deres tips og spesifiseringer for annonser her. TikTok har lagt stort fokus på lyden og er kanskje den plattformen der lyden spiller aller størst rolle for brukeropplevelsen. Annonsører må ha dette i mente når de oppretter annonsemateriale for plattformen, og det er de facto et krav fra TikTok at det finnes lyd i annonsen. 

 


Framtiden

 

For å utvide sin virksomhets kundegruppe er plattformer der yngre folk oppholder seg, vitale for å vokse på sikt. Jo større brukertallet er på plattformen, desto mer relevant blir TikTok. I samme åndedrag kan man si at blir det flere annonsører, stiger konkurransen sammen med prisene. Men akkurat nå er det en gyllen mulighet til å nå ut på en brennheit plattform, til under markedsprisen.

Snart vil TikTok-appen bli oppdatert, slik at det ikke lenger blir mulig for brukeren å velge bort målrettede annonser, som nå er et alternativ. Fremover vil brukeren få annonser som er basert på det innholdet som forbrukes på plattformen, noe som er i tråd med andre sosiale medieplattformer (f. eks. Facebook). Det vil imidlertid bli mulig å velge bort annonser som sporer brukerens data via andra apper eller nettsteder. Dette blir sett på som en konsekvens av hvordan Apple håndterer sin nye oppdatering iOS14. Denne endringen vil skje den 15. april 2021, rapporterer Engadget, og TikTok oppgir at de vil fortsatt være transparente med brukerdata og respektere integriteten.

Mer Viva i innboksen din!