Tips for dataanalyse i sosiale medier

2

Publisert 13 september 2016, 16:09 av Viva Media

Analyse av data er avgjørende for å fremme en vellykket tilstedeværelse av bedriften deres i sosiale medier. Vi vil gå så langt som å påstå at det er en av de grunnleggende forskjellene mellom en konto som gjør det bra, og en som gjør det dårligere. Den aller beste oppskriften er dataanalyse kombinert med et godt innhold. I denne omgang skal vi bare fokusere på ingrediensen dataanalyse.

 

Hvorfor analysere data?

Det enkle svaret er: Fordi det i stor grad forteller oss hva som fungerer. Ikke bare kan man se hvilken type innhold som skaper eller ikke skaper reaksjoner, men man kan også se hvordan timing er knyttet til responsen man får.

 

Hvilken data er interessant?

Her må nok svaret bli noe mer nyansert. Hvilken data som er interessant, er nemlig avhengig av hva som er målet: Er det å få flere følgere, er det å engasjere, samhandle eller øke antall konverteringer? Det kommer helt enkelt an på innholdet og situasjonen.

 

Hva gjør man?

Hver plattform har sitt eget system, men vi vil i dette tilfellet se kort på den generelt største plattformen, nemlig Facebook.

 

For å se din Facebook-sides statistikk klikker du på “Statistikk” øverst på menyen når du går inn på din side. Du kommer da til en side som gir deg en oversikt over statistikken din. Derfra kan du navigere deg til nøyaktig det som er relevant for deg akkurat nå, og det kan som sagt være avhengig av hva som er formålet ditt.

Et godt sted å starte er å klikke på ”Innlegg” i menyen til venstre. Der kan du se:

– Når fansen er innlogget – både hvilke dager og til hvilke tider. Med denne informasjonen kan du bedre time når dere bør publisere innhold.

– Se statistikk for de ulike innleggene. Hva skaper størst samspill med fansen? Hvilket innhold får størst organisk rekkevidde? Med denne informasjonen vet dere hva dere bør publisere mer av.

 

Et generelt tips er at bilder ofte får bedre rekkevidde enn lenker. Med andre ord: Selv om det er en link dere vil dele, kan det være smart å velge å dele den som et bilde og legge til linken i innleggsteksten. Hvor godt dette fungerer, avhenger av dine fans oppførsel, men det er helt klart verdt et forsøk!

Om du vil lære mer om statistikk for sider, kan du lese mer om dette her hos Facebook.

Mer Viva i innboksen din!