Topp-søkeordene på Google i 2019, og hvorfor det angår deg

5

Publisert 19 desember 2019, 16:12 av Viva Media

“Hva er en sjaman?”

“Anne Grete Preus”

“Notre Dame”

 

Dette er bare et knippe av de mest ettersøkte ordene på Google i år. Rogalendinger er mest usikre på hvordan man lager en baby, mens det var ganske jevn interesse for valgomater over hele landet i tiden opp mot kommunevalget, skal vi tro Googles statistikker. Men hvordan angår dette deg i året som ligger foran? Bli med oss når vi ser inn i krystallkulen for ditt SEO-arbeid i 2020. Før vi skrider til verket, her er noen av de aller mest populære søkeordene på Google i 2019:

 

  1. Notre Dame
  2. Philip Manshaus
  3. Valgomat
  4. Madonna
  5. Vy
  6. Chernobyl
  7. Ted Bundy
  8. Greta Thunberg
  9. Laila Anita Bertheussen
  10. Viking Sky

 

Hvordan:

  1. Hvordan stemme
  2. Hvordan gå ned i vekt
  3. Hvordan senke blodsukker
  4. Hvordan regne prosent
  5. Hvordan koke egg
  6. Hvordan se hvem som har sett skatten din
  7. Hvordan skrive jobbsøknad
  8. Hvordan lager man en baby
  9. Hvordan steke biff
  10. Hvordan skrive CV

Hvem: 

  1. Hvem er Exit basert på 
  2. Hvem vant valget
  3. Hvem skal jeg stemme på
  4. Hvem er du i Exit
  5. Hvem har søkt i skattelistene
  6. Hvem røk ut av Skal vi Danse
  7. Hvem har vunnet Champions League
  8. Hvem bor på adressen
  9. Hvem er du i Side om Side

Hva: 

  1. Hva er en sjaman
  2. Hva skal jeg stemme
  3. Hva feiler det deg
  4. Hva er pinse
  5. Hva skjer i Oslo barn

Oppskrifter:

  1. Ostekake
  2. Fastelavnsboller
  3. Focaccia
  4. Lutefisk
  5. Potetsalat

TV & film: 

  1. Chernobyl
  2. Exit
  3. Stranger Things
  4. Once Upon A Time in Hollywood
  5. Avengers Endgame

De som gikk bort:

  1. Cameron Boyce
  2. Halvard Hanevold
  3. Luke Perry
  4. Anne Grete Preus
  5. Karl Lagerfeld

 

Listene er generert ved hjelp av Google Trends, et gratisverktøy fullstappet av så mye søkestatistikk du orker å fordøye. La oss se litt på hvordan du kan bruke det i arbeidet med å klatre rankingstigen i Googles søkeresultatsider (SERP). Vi garanterer mye moro og læring i romjulen. 

 

1. Begynn bredt, gå smalere

 

Google Trend sitt dashboard er lekende lett: Utforsk emner i toppmenyen før du snevrer inn.

 

Hvordan begynne stort? Skriv inn et overordnet søkeord som passer din bransje. Herifra kan du filtrere på følgende måte:

  • Norge, Sverige, Europa, Zanzibar. Du bestemmer. Prøv å se etter om “Petter Northug” er like populært hos söta bror som her hjemme…
  • De siste 12 månedene, 5 år eller ned til siste 4 timer om du virkelig skal zoome.
  • Alle kategorier er fint for et overblikk, men villaks er ikke villaks om du skal selge fiskestenger og sammenligner deg med en sjømatrestaurant på Tjuvholmen. Her er det mulig å spesifisere basert på bransje.
  • Nettsøk, nyhetsbildet eller youtube-trender? Det kommer helt an på formatet du ønsker å hevde deg i.

 

2. Å se for lenge i bakspeilet kan være trafikkfarlig

 

Alt er relativt, også Google Trends. Ullundertøy har flere søk i november enn i mai. Å se elementer i en større helhet er viktig, både for at du skal komme deg trygt over fjellet til juleferien, og for å sikre at du ikke går baklengs inn i SEO-året 2020.

Se for eksempel på “Hva er en sjaman”:

Søndag 12. mai forkynte Prinsesse Märtha Louise sin nyfunnede kjærlighet med Durek Verrett på Instagram. Folk flest viste lite interesse rundt sjamanisme før nyheten ble offentliggjort og folk fleste visste hva en sjaman var umiddelbart etter dette.

De samme tendensene vil du kunne se med andre hendelser i inneværende år, fra Anne Grete Preus’ bortgang til brannen i Notre Dame-katedralen.

Andre søkeord, som “fastelavnsboller” og “lutefisk” er årlige gjengangere i sin sesong, når vi zoomer ut til et 5-årsperspektiv.

 

3. Location, Location, Location…

At noe er etterspurt på Røros, betyr ikke at det trender i Hennigsvær. Å gå dypere ned i geografien er en mulighet i Google Trends, som hjelper deg å treffe bedre med riktig budskap til riktig tid på riktig sted. “Hvordan lager man en baby” er dobbelt så mye søkt på i Stavanger enn i Oslo. Hva dette skyldes skal vi ikke spekulere i med dette nyhetsbrevet, men som du roper til Google får du svar, og den som bruker denne typen innsikt riktig vinner kampen i barnevognmarkedet.

 

4. Google Trends som en krystallkule

Du trenger ikke være spesialist i digital markedsføring for å gå inn i Google Trends og finne trendene vi har nevnt over. Felles for trendene vi har nevnt til nå? Annenhver SEO-spesialist bruker samme data.

Skal du ta det til neste steg handler det om å bruke den tilgjengelige datamengden for å forutse trender. Det er da du virkelig har muligheten til å vinne stort.

En måte å gå inn i dette på er å identifisere trender ved å filtrere spesifikke kategorier eller land (se starten av artikkelen). Dagens søketrender i sanntid for vitenskap/teknologi blir kanskje ikke hovedsøkeord i Google Trends, men det vil være en pekepinn på hva du bør følge med på framover om du selger datautstyr eller er spillutvikler.

 

5. Bruk “Søkeåret” for ytterligere innsikt

 

Trykk på ikonet oppe til venstre og velg Søkeåret:

 

Søkeåret skiller seg ut fra trendene folk flest ser på. Tenk på det som VG-lista topp 20 for Google, hvor du ser topptrendene i et utvalg av kategorier.

For øyeblikket er den mest populære hunden i Sverige puddel. Ser man det!

Sorter mellom Søkeåret og Populære søk for ytterligere innsikt. Her ser du at nyhetssaken om Mariah Careys ikoniske “All I want for Christmas” som endelig fikk Billboard-plassering etter 25 år i aldrende pikehjerter i stor grad har påvirket den eksplosive pågangen av søk knyttet til hennes navn den siste uka.

Vi oppsummerer:

 

Selv om Google Trends har endret seg mye gjennom årene, forblir prinsippene de samme: Det er unik innsikt å hente for de som er villige til å gå utover et enkelt søk. Nøkkelen er å fortsette å spørre søkefeltet – selv om ikke spørsmålene alltid er innlysende.

Vi ønsker deg en fredfull jul og et nytt år hvor du finner alt du søker etter.

Mer Viva i innboksen din!