• Digital markedsføring

Tre tjenester som styrker samspillet i bedriften din


av Lukas Lind

I dette innlegget åpner vi verktøykassen og finner frem tre stabile tips på nettsteder som tilbyr skikkelig gode og effektiviserende tjenester for arbeidsplassen. Bruk disse på arbeidsplassen din for å spare tid og enklere kommunisere med hverandre.

IFTTT

Det noe kryptiske akronymet ovenfor står for ”If This Then That” og nå snakker vi effektiviseringsverktøy! IFTTT er en tjeneste der du velger dine egne såkalte formler. Disse oppskriftene kan for eksempel handle om at hver gang du instagrammer et bilde, så legges dette også automatisk ut på Twitter som et native bilde på den plattformen.
Nå tenker du kanskje: ”Men slike koblinger kan man jo gjøre direkte fra Instagram” og det har du selvsagt helt rett i. Det fine med IFTTT er likevel at man enkelt kan programmere kjeder av formler. Om man legger opp en status på én plattform, kan det sette i gang en kjedereaksjon over dine sosiale medier.
Bruk IFTTT for å skape eller velge andre former for formler som ikke har med sosiale medier å gjøre. For eksempel kan man velge en formel som logger hvor mye tid man bruker på spesifikke steder, som f. eks. kontoret, i et regneark på Google Drive.

Hvorfor er det verdt å teste dette?
Ved å opprette dine egne formelkjeder kan du redusere administrasjonstiden for blant annet dine sosiale medier. Dette setter man nok særlig pris på i ferietider!
Les mer her: https://ifttt.com/

Slack

Slack er, ifølge eget slagord, ”team communication for the 21st century”. Om man koker det hele ned, kan man beskrive det som en profesjonell, forsterket chat-tjeneste for teamarbeid. Du kan sortere kommunikasjonen i kanaler og direkte meldingstråder, og du kan enkelt dele filer, koble opp til andre tjenester (som f. eks. IFTTT…!) og finne det du trenger gjennom en førsteklasses søkefunksjon.
Tanken er å skape en effektiv, flat kommunikasjon som ser til at medarbeidernes styrker anvendes maksimalt. Når en ny person begynner eller legges til i et nytt prosjekt, legger man bare til den aktuelle personen i den gjeldende kanalen, og vips, så har medarbeideren tilgang til hele katalogen bakover, deriblant alle delte filer.

Hvorfor er det verdt å teste dette?
Slack har en mengde fornøyde kunder som gjerne fortelle om hvordan akkurat de har tatt styring på sin interne kommunikasjon gjennom dem. Men fellesnevneren er at Slack effektiviserer kommunikasjonen gjennom å eliminere e-poster innenfor bedriften og redusere behovet for møter.
Les mer her: https://slack.com/is

Appear.in

Endelig er den her! Den ukompliserte videochat-løsningen. Nå for tiden hører det til normen at enkelte medarbeidere må delta på møter eller avstemninger via telefon eller videochat. Her pleier det å oppstå et frustrasjonsmoment siden folk har kontoer på ulike plattformer.
”Vi ses på Skype?”
”Nei, jeg har ikke det – kan vi ikke bruke Google Hangouts?”
”Er det ikke smidigere å bare Face-time?”
”Jeg har ikke iPhone…”
Vi er mange som har vært der. Det fine med appear.in er at man ikke trenger å registrere seg for å kunne bruke tjenesten. Man skape bare sitt ”online-rom” ved å døpe en lenke og gir siden lenken til personene som skal være med. Ingen registrering er nødvendig – det eneste deltakerne gjør, er å klikke på lenken. Det er gratis med opp til 8 personer per møte. Man kan også selvsagt skjermdele ved behov.

Hvorfor er det verdt å teste dette?
Det er stabilt, smidig og man må ikke opprette konto på enda et nettsted.
Les mer her: https://appear.in/