Trendprognoser – SEO-nytt for 2019

2

Publisert 18 desember 2018, 09:12 av Lukas Lind

Ved inngangen til 2018 forutså kollegaen min Joachim Almeke at det ville bli stort fokus på hastighet, mobile first og talesøk. Nå som vi nærmer oss utgangen på året, kan vi konstatere at Google har gått over til Mobile First Index, der Google baserer seg på hvordan en side vises mobilt og har innført lastetid på mobilen som en rangeringsfaktor. I tillegg finnes Google Assistent nå også på norsk.

Nå blir spørsmålet hvor fokuset havnet i løpet av 2019. Jeg tror fokuset for det kommende året fremdeles vil handle mye om opplevelse, mobilt, talesøk og brukeropplevelser.

 

1. UX – brukeropplevelse

 

Ifølge Google løser alt annet seg også så lenge man fokuserer på brukeren. Visse praktiske ting man bør jobbe mot, er å få et hurtig nettsted/opplevelse med tydelig innhold og en lettnavigerbar struktur.

 

2. Talesøk

 

Apple Siri, Microsoft Cortana, Amazon Alexa, Samsung Bixby og Google Assistant. Det finnes nå en rekke taleassistenter på markedet, og de blir stadig mer sofistikerte. 70 % av alle spørsmål i Google Assistent skjer for eksempel via talespråk/samtale. Nå har Google Assistent og Google Home eksistert på det norske markedet i noen måneder, og innen 2020 spår Google at talesøk vil stå for 50 % av alle søk.

 

3. It’s all about the brand – merkevare som en rangeringsfaktor

 

Gary Illyes har sagt at hvordan merkevaren din nevnes på internett, spiller en rolle for Google. Også i Google Quality Raters Guidelines nevnes det at et godt omdømme har positive effekter. Mange anser fremdeles lenker for å være en stor rangeringsfaktor, men det er kanskje ikke alltid mulig å få siden sin lenket, men det å bli omtalt i en positiv sammenheng bidrar som en positiv faktor til rangeringen.

 

4. Strukturert data og Featured snippets / Utvalgte utdrag i søkeresultatene

 

Plassen i den organiske resultatlisten blir stadig mindre, og derfor bør man ta så mye plass som mulig for å vises og hjelpe/veilede en besøkende til siden din. Det finnes ingen måte å markere dette på i dag for å garantere at det vises. Man bør derimot jobbe med strukturert data, ha en tydelig og beskrivende ingress, tydelig overskriftsstruktur og bruke lister for å fremheve viktige punkter.

 

5. Mobile first

 

I løpet av 2018 lanserte Google sin Mobile First Index, der Google baserer seg på den mobile versjonen av et nettsted. Det er en stor prosess å flytte over alle nettstedene til denne indeksen, og det vil derfor fortsette å være en viktig del å fokusere på. SEO, eller søkemotoroptimalisering, og dens fremtid er uviss, avhengig av hvor hurtig og hvor mye talesøk blir brukt. Noe som er sikkert, er at i dag rangeres kvalitativt innhold som er beskrivende, innholdsrikt og relevant, høyere enn tidligere og vil fortsette å være viktig – særlig om talesøk øker og bare toppresultatene leses opp av diverse taleassistenter.


Vi har et spennende år i vente, og vi i Viva Media ønsker dere alle en god jul og et godt nytt år!



Kilder:

https://www.thinkwithgoogle.com/data/google-assistant-user-statistics/
https://www.stonetemple.com/does-google-use-online-brand-mentions-for-search-ranking-eric-enge-with-gary-illyes-at-pubcon-2017/

https://webmasters.googleblog.com/2015/11/updating-our-search-quality-rating.html

Mer Viva i innboksen din!