Twitch – en sosial plattform for gamere

4

Publisert 30 april 2021, 11:04 av Josefine Bergman

Hovedtemaet for den live-videobaserte plattformen Twitch er gaming og e-sport, noe som daglig lokker til seg 30 millioner besøkende. Men innholdet dreier seg også om mye annet. Hvem som er på plattformen, og hvordan den fungerer kan du lese om her.

 

Når man sitter og spiller, kan det jo ifølge fordommene ofte bli litt ensomt. Men dette har spillplattformen Twitch løst ved at man kan dele skjerm, lyd og bilde når man spiller, slik at andre kan se på, men også samhandle med den som strømmer spillingen sin. 

 

 

Twitch ble startet av Silicon Valley-duoen Emmett Shear og Justin Kan i 2011 med ideen om å skape en interessebasert live-videoplattform. Målgruppen som ville dele spillingen sin vokste raskt og ble det emnet som i dag er den betydelige delen av plattformens innhold. Men mye deles som er av en annen karakter enn bare folk som gamer eller driver med e-sport. Emner som mange videoer handler om, kan være f. eks. musikk, kunst, mat og andre eventyr. Totalt er det en halv million brukere som daglig strømmer innhold fra Twitch-kontoer til seere over hele verden.

 

Hvordan fungerer Twitch?

 

Twitch er bygget opp rundt tre nivåer for brukerne. Streamer er det første nivået, og der kan kontoen følge andre kontoer, delta i chatter og legge ut egne videoer som andre kan se. Man må være fylt 18 år for å opprette den kontoen, eller man har tilsyn av en forelder i henhold til Twitch sine retningslinjer. Det neste nivået som kontoen kan jobbe seg opp til via såkalte prestasjoner, er Affiliate. Prestasjoner kan være å streame en viss tid per dag de siste 30 dagene eller et gjennomsnittlig antall seere per stream. Når disse kravene er oppfylt og kontoen er blitt Affiliate, oppnår kanalen enda flere funksjoner, men hovedsakelig en abonnementsknapp for fans, og de blir varslet når kontoen streamer noe live. Partner er det høyeste nivået som betydelig færre skapere oppnår. Dette må man søke om, på linje med hvordan Instagram har bekreftede brukere, og nivået baseres på et visst antall følgere. 

 

De som strømmer, kan nå Twitch, dele og få tilgang til innholdet fra mobilen, datamaskinen eller spillkonsollen sin. Plattformen har sine egne uttrykksikoner, litt som LinkedIn eller Facebook sine ulike reaksjoner, og disse kalles emotes. Et system for å feire og vise støtte er også blitt utviklet, og det kalles bits. Disse betaler man for, og det er mulig å vise hvilken grad av støtte man vil gi til kanalen ved å gi et visst antall. Det som skiller Twitch fra mange andre sosiale medier, er at en del funksjoner er låst bak betalingsmurer.

 

Målgruppen på Twitch

 

30 millioner besøker Twitch.tv hver dag

1 trillion timer ble det sett på Twitch i løpet av 2020

7 millioner streamer hver måned videoer fra kontoene sine

 

*Twitch Audience Insights

 

Annonser på Twitch

 

Den 25. august 2014 ble Twitch kjøpt av Amazon.com for 970 millioner dollar. Med tanke på dette eierskapet finnes det en del tilknytninger til Amazon, for eksempel det at produkter kan lenkes direkte til Amazon og at man via Amazon Prime også får tilgang til et premium-påloggingsmodus på Twitch. 

 

I motsetning til mange andre sosiale plattformer deler Twitch sine reklameinntekter med skaperne. De to høyere nivåene Affiliate og Partner kan få ta del av inntektene, siden de trekker folk til plattformen med sine strømmede videoer. Som kanaleier bestemmer du selv hvor mange og hvor lange annonser videoen din skal inneholde. Men kontoen kan ikke bestemme hvem annonsen skal vises for, siden Twitch har interessebasert reklame, i tråd med Amazons opplegg. Annonseformatene på Twitch er som følger.

Homepage carousel. Har til hensikt å vise frem livestream-kanal og er ikke like distinkt som en typisk annonse. Vanlig ved såkalte Partner-samarbeid der en merkevare sponser en stream.

 

Homapage headliner. Et integrert annonseområde som synkroniseres med plattformen for øvrig, og her jobber man med en spesialutviklet annonsemal som Twitch selv har utviklet.

 

Medium Rectangle. Her kan du bruke delvis bevegelige elementer som man looper, men i maks 15 sekunder for annonsen.

 

Super Leaderboard. Dette annonseområdet er plassert der brukeren søker og har samme premisser som i formatet nevnt ovenfor.

 

Premium Video. Her har annonsører opp til 30 sekunder med video man ikke kan hoppe over, men opp til 60 sekunder er mulig.

 

Annonseformatene er først og fremst kategorisert basert på hvor på nettstedet de plasseres, og budgivningen styrer deretter hvem annonsen vises for, og dette er selvfølgelig basert på brukerens interesser. Enn så lenge tillater Twitch tredjepartssporing, men kun fra akkurat den teknologien som er akseptert av dem.

 

En kanal for å nå en potensiell målgruppe

 

Det at en interessebasert live video-plattform får feste i et digitalt landskap og når hjem hos en ung målgruppe ved starten, for siden å spre seg oppover i generasjonene, er ikke uvanlig. Vi har sett dette skje blant de fleste sosiale medier. Hvorvidt Twitch vil øke antallet til flere alderskategorier vil fremtiden vise, men at målgruppen økes til ikke bare å være sentrert rundt interessen for spill, men får en rekke sidekategorier på innhold, kan bli en høyst sannsynlig utvikling.

Så er det jo også verdt å huske på at gamere også spiser, sover og har andre interesser eller behov enn bare å game, så det kan ikke bare være spillutviklere som er relevante på en slik kanal. For eksempel kan en tjeneste som løser alle våre problemer rundt middagslaging være en høyst relevant annonsør for å nå et visst segment av målgruppen på akkurat Twitch. Da er det selvfølgelig viktig at man tilpasser kommunikasjonens karakter til å tiltale målgruppen i både form og tone.

Mer Viva i innboksen din!