Tyvlytter Facebook på oss?

4

Publisert 15 november 2019, 10:11 av Robert Rollert

Stadig oftere blir jeg spurt om Facebook i hemmelighet tyvlytter til brukerne via mobilens mikrofon. Svaret er selvfølgelig NEI, absolutt ikke. Jeg skal nå forklare hvorfor de ikke gjør det, og hvorfor det kan oppfattes som om de faktisk gjør det.

For en stund siden da jeg holdt et foredrag om sosiale medier, kom en tilhører frem til meg i pausen og spurte meg om Facebook tyvlytter på brukerne sine. Denne kvinnen var helt overbevist om at dette var tilfelle.

Skremmende treffsikkerhet

Hun fortalte at hun nylig hadde vært på et utested med en venninne som anbefalte en drink basert på en spesifikk sprittype og en populær energidrikk. De hadde snakket om den, og venninnen hadde spandert denne drinken på henne. På vei hjem fra puben senere den kvelden hadde hun skrollet gjennom Facebook-feeden sin, og nå fikk hun se en annonse for den aktuelle spritmerket. Dagen etterpå hadde hun også sett annonser for energidrikken. Hun var helt overbevist om at hun aldri før hadde sett innhold fra disse merkene på sosiale medier.

Jeg tror vi alle har opplevd noe lignende, og det finnes en veldig naturlig forklaring på dette som er langt mer sannsynlig enn at Facebook tyvlytter på oss. Relevans! Mer om det senere.

Grunnen til at Facebook IKKE tyvlytter på deg.

Først og fremst. Du har sikkert opplevd å bli lommeringt. Hørte du i så fall hva som ble sagt? I de aller fleste tilfeller hører man bare en masse mumling, skrapelyder og ståk. Hvordan skal noen få noe fornuftig ut av dette?

En annen grunn er at det ville krevd utrolig mye dataressurser for å bearbeide informasjonen i dine og Facebooks andre 2,4 milliarder brukeres samtaler for å finne ut hva som faktisk er verdt å reannonsere for deg, for ikke å nevne hvor mye data som skal overføres fra mobilen din til Facebooks servere. Om ikke du har ubegrenset datasurf, ville den snart gå tom.

Relevans

Hvordan har det seg da at kvinnen oppfattet det som om Facebook faktisk tyvlyttet på henne? Sannsynligvis har innhold fra de aktuelle merkevarene gått gjennom feeden hennes flere ganger tidligere. Det at hun ikke har sett dem, skyldes ganske enkelt at de tidligere ikke har hatt noen relevans for henne, så hun har ikke reflektert over det. Nå derimot, når disse merkevarene har en relevans for henne, ser hun dem plutselig og blir øyeblikkelig grepet av en følelse av å være overvåket. 

Vi blir daglig utsatt for tusenvis av budskap og merker. Det starter så snart vi våkner. Det står kanskje Philips på vekkerklokken vi ser på før vi drar oss opp av sengen, og på kaffetrakteren, mikroen og kjøleskapet finnes det enda flere merker og logoer. Radioen står kanskje på når du spiser frokost med reklame hvert 15. minutt, og morgenavisen er fylt med annonser. I toalettskapet finnes et titalls produktnavn som passerer blikket ditt. På vei til jobben ser du reklame på bussholdeplassen, inni bussen og i løpet av den siste spaserturen til jobben ser du kanskje hundrevis av biler av ulike merker og modeller, flere med reklame på og billboards etc. 

På jobben har flere kollegaer og kunder klær med kjente logoer, og for ikke å snakke om selve arbeidsplassen, med datamaskiner, skjermer, telefoner og kontorprodukter. Listen kan fortsette i det uendelige. Kort sagt blir du utsatt for tusenvis av merkevarer og budskap hver eneste dag, og siden de ikke er relevante for deg, kobler hjernen dem bort. Det er det den er programmert til å gjøre. Den skal bare fokusere på det som er relevant for deg i øyeblikket.

“Det er ikke magi,
det er kunstig intelligens.”


Det finnes også en annen forklaring – algoritmen har utført sin magi. Hvis du selv hadde befunnet deg på samme utested som kvinnen i eksempelet ovenfor, og kanskje til og med vært venn med henne, så er sannsynligheten stor for at strømmen i dine sosiale medier ville vært full av de samme merkevarene.
Kunstig intelligens

Kvinnens venninne liker virkelig denne drinken. Da bartenderen serverte disse iskalde, ferske drinkene på bardisken, sørget hun for å ta et pent bilde som hun la ut på Instagram eller Facebook. For å forsterke budskapet hashtagget hun spritsorten og energidrikken (noe som sikkert flere andre gjester på puben gjorde i løpet av kvelden). Algoritmen oppfatter nå at det finnes en relevans mellom kvinnen, venninnen og disse merkevarene. Siden dere også befinner i et miljø som disse merkene er forbundet med, blir relevansen plutselig stor. Algoritmen oppdager også at du, kvinnen og venninnen hennes er på samme sted samtidig, siden dere alle har lokasjonstjenester aktivert på mobilene. Da blir sannsynligheten enda større for at disse merkevarene blir relevante for dere alle. Siden du er venn med denne kvinnen, vil algoritmen også teste om du er interessert i disse merkevarene og siden kvinnen som er din venn, nylig fortalte om den skremmende opplevelsen av at Facebook tyvlyttet på henne, vil du også se annonsen neste gang den vises i feeden din. Det er ikke magi, det er kunstig intelligens.

Hva kan vi lære oss av dette?

Når du oppretter innhold for sosiale medier, må bilde eller video tale direkte til den du henvender deg mot. Han eller hun kommer ikke til å lete etter budskapet og kommer heller ikke til å lese teksten i innlegget ditt om ikke bildet eller videoen fanger oppmerksomheten umiddelbart, uansett i hvilke omstendigheter den tiltenkte mottakeren befinner seg i. Jeg sier ikke at det er enkelt, men det er den eneste muligheten å lykkes på.

Robert Rollert er Sosiale medier-strateg og han leder Vivas team for sosiale medier fremover med sin brede bakgrunn innen markedsføring. Med sine mange års erfaring innen sosiale kanaler har han opparbeidet seg masse fornuftig innsikt og kunnskap for å kunne utvikle den best mulige strategien innen paid social. 

Mer Viva i innboksen din!