Viva

Utvikles eller avvikles?

Ledelse Okategoriserade
Arash Gilan
Publisert , siste oppdatering

Hva kjennetegner en eksepsjonell leder? Er det å være dyktig på tall, markedsføring, kulturbygging, visjon eller struktur? Det finnes ikke noe gitt svar, men noe jeg har bemerket meg fra alt det jeg har lest og alle møtene jeg har hatt med eksepsjonelle ledere er, er deres evne til alltid å være nysgjerrige. Å aldri stå stille, men alltid drives av trangen til å utvikle seg. De kan så mye, men likevel virker det som om de ikke kan noe i det hele tatt, for de spør mer enn de har svar.

 

Eksepsjonelle ledere er ganske enkelt eksepsjonelt nysgjerrige.

 

De har nemlig et tankesett som om de var helt nye i møte med teamet eller oppgaven. I nybegynnerens sinn finnes det bare muligheter, men i ekspertens få, og akkurat av denne grunn må man aldri miste barnesinnet!

 

Jeg har i livet prøvd å tenke og leve likedan for å få det beste ut av mitt eget potensial, men også potensialet til de rundt meg. Jeg kan iblant få spørsmål om hvordan jeg har tid til å lage podkast og skrive artikler og bøker, når jeg også driver et selskap. Spørsmålet er egentlig feilstilt basert på en mangel på forståelse for hvorfor jeg gjør det. Alt fra å lage podkaster til å skrive gjør jeg for å lære. Jeg oversetter ganske enkelt nyheter og begivenheter til ord, for å forstå og få perspektiv over noe større. Alt dette hjelper meg til å forstå samtiden vår bedre, slik at jeg dermed kan planlegge for fremtiden vår. For hvis jeg vokser og utvikler meg som leder, så vokser også Viva som selskap. En organisasjon kommer aldri lenger enn lederskapet sitt, og dersom vi ikke utvikles, avvikles vi ganske enkelt.

 

Slutt aldri å utvikle deg

 

I menneskehetens historie er forandring det eneste som er konstant, og det finnes ingen mellomtilstand. Uten utvikling dør vi som vesener, men også som organisasjoner og bedrifter. Jeg kalte denne tidsalderen i min siste bok Appenes Planet for digital darwinisme, og hva mener jeg så med det?

 

Hvis man leser Charles Darwins bok «Artenes opprinnelse», lærer man seg noe uhyre fascinerende rundt det som er et fundamentalt innblikk i evolusjonslæren som kan gjelde for bedriftsbygging og lederskap. Man kan tro at darwinisme handler om å bli best, sterkest eller smartest. At egenskapene vi regner som «sterke» er det som gjør at man trives og utvikles, men dette er en stor misforståelse. Evolusjonslæren lærer oss nemlig at nøkkelen til overlevelse er en konstant tilpasning i et skiftende miljø. Det finnes ikke noe i menneskehetens historie som har skiftet endringstakten som det teknologien har betydd for mennesket. Og vi lever nå midt i denne tidsalderen. Teknologi forandrer måten vi driver forretninger på, reiser, har møter, handler og underholder oss selv, for vi lever i en verden der alt som kan digitaliseres, kommer til å bli digitalisert. Det går fort, det skjer mye og det gjelder å tilpasse virksomheten til en virkelighet, for om vi ikke gjør det, vil noen andre gjøre det. For kundene som du vil ha, bryr seg ikke om du er best, penest eller sterkest, men om du gir dem den smidigste kundeopplevelsen man kan forvente seg i dag.

 

 

Overvåking av omgivelsene er nøkkelen til utvikling

 

Det er av denne grunn jeg har opprettet VD-podden, der jeg får sitte ned med administrerende direktører, forskere, forfattere og ledere av ulike slag for å spørre og lære meg ting. Mitt utgangsspørsmål der er ganske enkelt hvordan man bygger verdens beste selskap? Dette er en innsikt jeg for alltid kommer til å jage etter. Jeg er av natur en reflekterende person som leser veldig mye, og skrivingen min hjelper meg å sortere og formidle tankene mine.

 

Derfor skriver jeg kronikkene mine på Breakit, og de store tankene får jeg ned i en hel bok. Jeg har rukket å skrive to bøker rundt det digitale, og for tiden skriver jeg på en tredje bok om hvordan man skiller seg ut og virkelig lykkes med digitalt salg. Tittelen er «En djevel på e-handel» som vil bli utgitt i sommer. I forbindelse med dette skal jeg i vår invitere fremgangsrike e-handlere til Vivas studio for en prat om hvordan akkurat de har kommet dithen og altså blitt «en djevel på e-handel». Noen av de jeg møter i videoserien er Rickard Lyko fra Lyko, Bank Bergström fra Nordic Nest og Susanne Holmström fra NetOnNet. Uansett om du er e-handler eller ei, så er det en serie du bare må se, for her får du del i sjeldent gode innblikk!

 

Jeg pleier å råde leder til å sette av minst en halvtime eller helst en time per dag til kartlegging av omgivelsene. Det kan være en podkast, en bok, artikler eller noe som holder deg alert og sørger for at du kan tilpasse deg til denne verdenen i hurtig endring. Mange føler imidlertid at de ikke har tid eller vet hvor de skal begynne. Hvordan skal man vite hva som er viktig å ta til seg?

 

Abonner på nyhetsbrev

 

Basert på dette startet jeg nyhetsbrevet mitt der jeg hver måned oppsummerer refleksjonene mine rundt lederskap, markedsføring og det som skjer i teknologiverdenen. Jeg byr på refleksjoner, rekognosering, lenker for videre lesning og annet inspirerende, slik at ledere og alle som vil, alltid kan henge med på det mest relevante som skjer akkurat nå. I dag leser hundrevis allerede mine eksklusive månedskronikker, som også kan lande i innboksen din hvis du registrerer deg her.

 

Nysgjerrighet og vilje til å stadig lære mer, er en viktig egenskap som skiller ut de beste lederne. Hvis du ikke har satt i gang med dette som rutiner i livet ditt, er det aldri for sent å begynne, for det finnes alltid mer å lære seg. En brutal innsikt er at desto mer man lærer seg, desto mer forstår man hvor lite man egentlig vet. Da jeg i 20-årsalderen trodde at jeg visste alt, vet jeg nå i en alder på nærmere 40 at jeg fortsatt ikke vet stort. Som Christer Olsson sa i podkastepisode #73 av VD-podden: «Eksepsjonelle ledere lærer så lenge de lever, og de lever så lenge de lærer.» Dette sitatet har virkelig festet seg hos meg.

 

Så summa summarum – mist aldri barnesinnet og utviklingstrangen!