UX og microcopy

2

Publisert 28 april 2020, 14:04 av Alexander Åberg

User Experience (UX) eller brukeropplevelse viser til følelser eller holdninger rundt det å bruke et produkt, system eller en tjeneste. Det finnes flere måter å maksimere brukeropplevelsen på, blant annet trenger du effektiv microcopy. Heng med når Vivas tekstforfatter forteller hva du må ha i mente.

UX handler om å gi brukeren en så enkel og funksjonell opplevelse som mulig. Der er tekst, bilde og grafikk avgjørende elementer som hjelper deg å kommunisere. Microcopy er korte tekster som skal veilede brukeren til neste steg. Det kan være knapper, menynavn, feilmeldinger, CTA eller andre deler av opplevelsen. Microcopy fører med seg flere utfordringer, hensikten er å skape trygghet og retning med få ord. Her kommer seks flotte tips for å bli enda bedre på verdens korteste copy.

 

Kort, kort, kort

Som det ligger i navnet, skal microcopy være kort. Ofte handler det jo om enkelte knapper eller ord, men iblant setninger. Hold deg til maks 8 ord per setning. Når du er ferdig med teksten din, spør deg selv alltid: «Er det mulig å korte ned enda mer og likevel forstå?»


Tenk på brukerreisen

Tenk alltid over hvor i brukerens reise teksten din dukker opp. Hva skjedde før brukeren havnet her? Hva skjer etter at brukeren klikker? Begrens brukerens bekymring gjennom å alltid fortelle hva det er som skjer.


Fortell hvorfor

Forklar hvorfor du for eksempel ber om e-postadresse eller telefonnummer. Dette skaper trygghet, gir en sammenheng og forbereder brukeren. Skriv for eksempel: «Vi ber om telefonnummeret dit for å …»


Svar på spørsmål

Sett deg i brukerens sko. Tenk deg for eksempel at du tar imot en ordrebekreftelse. Hvilke spørsmål dukker opp? Eller tenk deg at du akkurat hat trykket på «Bekreft kjøp» på en reisebyråside – hva vil du nå vite? Skriv copy gjennom å svare på spørsmål.


Gi ikke brukeren din dårlig samvittighet

Mange selskaper vil at det skal føles dumt å si nei. De setter navn på knapper à la «Nei, jeg vil ikke bli bedre på Photoshop», eller vil få brukeren til å fortsette å abonnere på nyhetsbrev gjennom å vekke dårlig samvittighet. Gjør ikke det. Spre ikke negativ energi i tekstene dine.


Oppfordre til handling

Målet med copyen din skal være at brukeren går til handling. SJ spør for eksempel brukerne sine med en gang hvor de vil reise, mens Apoteket ber dem om å forberede seg for våren. Actic oppfordrer til å prøve en kostnadsfri treningsmåned. Skriv tekstene dine for å hjelpe brukeren frem mot et mål.

Mer Viva i innboksen din!