Vær synlig for kundene dine når deres behov oppstår

3

Publisert 18 juni 2020, 12:06 av

Tradisjonell markedsføring har tradisjonelt sett i hovedsak kretset rundt en strategi som ofte blir kalt «push media». Dette innebærer kort og godt at markedsføringen har vært en enveiskommunikasjon der bedrifter har formidlet ut budskap og tilbud til forbrukerne, uansett om vedkommende har vært mottakelig for det eller ei på det aktuelle tidspunktet. I motsetning til dette kan man si at digital markedsføring i hovedsak har bygget på en omvendt markedsføringsstrategi, nemlig «pull media».

Pull media-strategien bygger i stedet på at forbrukere som etterspør en vare eller en tjeneste, aktivt søker opp bedrifter som kan dekke behovene deres når de først etterspør en gitt vare eller tjeneste. I grove trekk kan man si at fokuset har gått fra å «jage» forbrukere i tide og utide med markedsføring, til å snarere sikre at man som bedrift finnes tilgjengelig for kundene med akkurat rett tilbud til rett tid, når forbrukerne selv søker etter det. På denne måten har forbrukerne gått fra å være passive mottakere av markedsføring til å bli aktive aktører i markedsføringsprosessen.

 

Google Ads gir synlighet ved behov


Et av de mest åpenbare eksemplene på en markedsføringsmetode som bygger på pull media er betalte søkeannonser med Google Ads. Med Google Ads kan bedrifter velge ved hvilke søk deres annonser skal vises før kunder i Googles søkeresultat.

Det geniale med denne markedsføringsmetoden er at kunder bare eksponeres for dine betalte annonser når de selv aktivt søker etter tilbudet ditt. 

 

Så hva får folk til å klikke på annonser på Google? 

 

Google Ads er som sagt en form for markedsføring som forbrukere eksponeres for når de selv har utført et søk på Google. Det har vist seg at ca. 65 % av klikk på betalte søkeannonser utføres av kunder som har til hensikt å kjøpe noe der og da. 

 

Den vanligste grunnen at en person klikker på en betalt annonse er for å få svar på et spørsmål. Det er med andre ord allerede tydelig at forbrukeren etterspør noe du tilbyr. Vedkommende er sannsynligvis klar til å handle, om tilbudet ditt matcher det personen etterspør. På denne måten er dette et tilfelle der forbrukerne er uhyre mottakelige for markedsføringsbudskapet du kommuniserer i dine betalte søkeannonser. En person som for eksempel googler «Hvor kan man få tak i en taxi i Visby?» vil med stor sannsynlighet interessere seg for en betalt annonse fra et taxiselskap i Visby. 

 

Tilbudet ditt finnes ganske enkelt tilgjengelig for kunden akkurat på det tidspunktet kunden etterspør det. Derfor kan man tenke seg at den betalte annonsen til en viss grad blir en behjelpelig funksjon for forbrukerne til å nå det de søker, snarere enn at de ser annonsen som ren reklame. 

 

Dette kan til dels forklare hvorfor mange personer ikke helt oppfatter at de klikker på betalte søkeannonser. Mellom 36 % til 50 % av forbrukere kan ikke avgjøre forskjellen mellom betalte annonser og organisk innhold lengst oppe i Googles søkeresultat. Tross dette er personer som klikker på betalte annonser, generelt 50 % mer tilbøyelige til å utføre et kjøp enn personer som klikker på organisk innhold på Google. Det er fascinerende hvordan et markedsføringsverktøy som bygger på en aktiv etterspørsel fra forbrukerne, har blitt et av dagens mest effektive markedsføringsverktøy for konvertering. 

 

De fire vanligste grunnene til klikk på Google Ads


33 %
 klikker siden de fikk svar på spørsmålet fra søket. Jo mer relevant informasjon du lykkes å forsyne kundene dine med, desto bedre er det.

26 % klikker siden teksten nevnte en kjent merkevare. Vi liker å samhandle med merker vi allerede kjenner til. Hjelp kunden å forstå hvem du er og hvilke merker du tilbyr, for å dekke dette behovet.

20 % klikker på en lenke som er befinner seg høyt oppe i søkeresultatet. Se til at du alltid holder god kvalitet på annonseringen, ha rett innhold i annonsene og hold konkurransedyktige bud på søkeordene dine for å optimalisere muligheten til å rangere høyt.

19 % klikker på grunn av at tittelen, beskrivelsen eller bildet er overbevisende. Lær deg hvilket annonseinnhold og hvilket budskap som tiltaler akkurat dine kunder. Er det skreddersydde løsninger, lave priser, utmerket service eller kanskje trygghet de etterspør? Det finnes mye å vinne på å lykkes med å formidle rett følelse med annonsene.

 

Som punktene ovenfor viser, er det ikke bedriftene, men kundene som setter reglene for hvilket opplegg som vil bli en suksesshistorie eller ikke på Google. For bedrifter innebærer dette at man stort sett må forholde seg til disse reglene, endre fokus rundt hva man selv vil ha og i stedet finne ut hva kundene ønsker for å oppnå best mulig fremgang med Google Ads.

Mer Viva i innboksen din!