Vær ute i god tid med SEO før Holiday Shopping Season.

5

Publisert 12 oktober 2020, 06:10 av Paul Gronseth

Mange klager på at julevarene kommer i butikkene altfor tidlig. Som SEO Manager maser jeg om mulig enda tidligere. Hva er greia? Å rangere på organiske søk i Google er ikke gjort i en håndvending, og det er derfor aldri for tidlig å begynne med forberedelsene til en av de viktigste periodene i året for varehandelen – Holiday Shopping Season. Black Friday er bare en drøy måned unna. Er du klar? Her kommer vi med noen lure tips for deg som ønsker å sikre deg en bit av søkeresultat-kaka.

 

Alt er annerledes i år

Covid-19 har snudd det meste på hodet dette året – netthandelen de neste månedene er intet unntak. Meningsmålingen «Handleadferd post corona», gjennomført av Opinion på vegne av prissammenligningstjenesten prisjakt.no, viser at nesten 40 prosent av nordmenn i perioden etter lockdown 12. mars, har foretatt kjøp i nettbutikker som ellers ville blitt gjort i fysiske butikker. Av disse oppgir hver tredje nordmann smittevernhensyn som årsak for å gå mindre i fysiske butikker når samfunnet åpnes helt opp igjen. 

 

Så hvordan ruster du deg for et fjerdekvartal der folk finner varene i et søkeresultat på Google, og ikke i et butikkvindu? 

 

  1. Lag egne landingssider for perioden

Still deg selv dette spørsmålet først: Hvilke kategorier eller ord tror du dine potensielle kunder skriver inn i Googles søkefelt i den forestående perioden? Kanskje det kan være «Black Friday 2020», «Farsdagsgaver» eller «Beste julegave til kjæresten».

 

Forsikre deg deretter om at landingssiden(e) har en metatittel og en metabeskrivelse som tar utgangspunkt i disse søkeordene, og som dermed passer til oppkommende merkedag(er). Metatittel og metabeskrivelse er henholdsvis overskriften og ingressen som vil komme opp i Googles søkeresultatsider. 

 

Sørg også for god internlenking på siden(e). Finn bloggposter eller kategorisider der det er naturlig å linke videre til aktuell(e) side(r) og bruk lenketeksten på en slik måte at den inkluderer søkeordene du prøver å rangere på. 

 

Summen av digitale ‘hint’ du sender til Google i form av søkeordoptimalisert metatittel, metabeskrivelse, relevant innhold og internlenking mot dette er sammen med å øke sannsynligheten for at din side rangerer høyere i Google-søk.

 

  1. Promoter i sosiale medier

Å bruke din organiske følgermasse på Facebook, Instagram og andre plattformer kan spille en stor rolle for synligheten i Google-søk. Her er det viktig å si at det er bred enighet om at sosiale medier ikke har direkte påvirkning på SEO, men stor påvirkning indirekte. Hvorfor? Trafikk. Trafikk har stor påvirkning på hvordan Google vurderer relevansen til din side, og kan løfte den opp mange plasser om den får nok besøkende. 

 

Legg ut en sak med link som inspirerer følgerne dine til både å besøke siden, samt dele saken og/eller tagge sine venner igjen. Her er det tre punkter du skal fokusere på: Tilføre kunden verdi, tilføre kunden verdi og tilføre kunden verdi! Og husk å holde det du lover – hva enn du poster. “Lokkeposter” øker fluktraten på siden, noe som vil kunne påvirke ranking negativt.

 

  1. Lanser nye produkter

Holiday Shopping Season er et glimrende tidspunkt når det kommer til å introdusere nye produkter og tjenester. Hvis du allerede vet hva bestselgerne dine vil være for perioden som kommer, begynn å skrive tekster til disse nå. 

 

Se på konkurrerende nettsider du anser som gode på innhold og som har god organisk synlighet på Google, og se hvordan de skriver. Sjargong, hvilke ord som blir vektlagt mest, lengde på tekst, internlenker etc. Jo mer du skriver om produkter i forkant, jo større sjanse er det for at de ranker når tiden er inne for å begynne å søke på disse produktene.

 

PS: Et hett tips her er å skrive litt hver dag, dersom du ikke har kapasitet til å skrive alt på én gang. Google liker nemlig å få nytt innhold å tygge på med jevne mellomrom (en av grunnene til at nyhetssider og blogger ofte rangerer så godt).

 

  1. Legg inn strukturerte data

Når jeg søker på ´hvordan lage´ barn får jeg opp en kort tekst i toppen av mitt søkeresultat fra ung.no på de fysiske sensasjonen som kan lede til en graviditet. Jeg trenger da ikke å gå inn på den aktuelle nettsiden, men kan – med alle forhold til rette – anvende informasjonen jeg har fått her og øke folketallet i min kommune. Andre ganger kommer det opp stjerner (disse dukker opp både på matretter og hoteller) eller begynnelsen på en punktliste for hvordan man lager perfekt ostesufflé.

 

Enkelt forklart: Strukturerte data er en kode du kan legge inn på landingssiden for å øke sannsynligheten for å gå helt til topps i enkelte Google-søk. Dette er en noe teknisk jobb, men kan gi fantastiske resultater når du gjør alt riktig. Google deler selv mye kunnskap om strukturerte data, og når du har jobbet litt med det på den aktuelle landingssiden kan du stressteste innsatsen din med deres eget Google Structured Data Testing Tool

 

  1. Resirkuler med god samvittighet

Det er ingen grunn i å finne opp kruttet på nytt! Dersom du skriver om shoppingtips for Black Friday i 2019, er det sannsynlig å anta at det meste vil være relevant også i 2020. Oppdater året og eventuelle nye produkter. 

 

Dersom url’en din for eksempel slutter med /shop-smart-på-black-friday-2019, endre den til /shop-smart-på-black-friday-2020 nå, og ompek den gamle url’en med statuskode 301 (permanent ompekning) til den nye. Da sikrer du at alle linker som pekte mot den gamle URLen kommer til den nye. 

 

  1. Optimaliser for hastighet og mobilvennlighet

Mobile First! Mobilvennlighet, mobil hastighet og hastighet generelt blir bare viktigere og viktigere i kampen for rastløse tomler og Googles gunst. Sjekk hvordan siden din presterer med Googles egen hastighetsmåler og forbedre de aspektene som ikke skulle holde mål.

 

  1. Mål din suksess

Har du nå gjort alt du kan for at nettsiden skal være fit for fight? Husk å lage et målesystem for å se effekten av hvert enkelt tiltak. Skriv ned alle tiltak, med dato for implementering – og finn ut hvordan du skal måle effekten for hver av disse. Dette er essensielt for at du skal vite hvilke eventuelle grep og prioriteringer du skal gjøre til neste år for ytterligere å forbedre sidens organiske synlighet i Google-søk.

 

Hva gjør jeg med landingsside etter sesong?

Hvis siden gjorde den nytten den skulle, er sjansene store for at du ønsker å gjenbruke den neste år også, slik vi snakket om i punkt 5. Da er det best å beholde siden, så du slipper å begynne forfra igjen neste år, hva organisk synlighet angår. 

 

Du kan godt vurdere å ha den litt mer i bakgrunnen inne på ditt domene. Det ser tross alt litt rart ut med adventsstake i utstillingsvinduet ditt i mai, men om noen skulle trenge den som rekvisitt for innspilling av en julefilm på våren – hvorfor skulle de ikke få kjøpe den? Ha det tilgjengelig, selv om det ikke trenger å være veldig synlig.

 

Oppsummering

Kort oppsummert: Det er på høy tid å sette igang med å optimalisere innholdet for det som kan bli tidenes kjøpefest. Sikre din del av kaka fra millionene av Google-søk som skrives inn i årets to siste måneder. 

 

From all of us to all of you: Happy Holiday Shopping Season!

Mer Viva i innboksen din!