Våg å ikke like – del 1: Øk rekkevidden

2

Publisert 25 september 2018, 13:09 av Robert Rollert

Trikset er ikke å få så mange som mulig til å like bedriftens side på Facebook eller Instagram, men å fokusere på å øke engasjementet. Her kommer den første av to deler.

Jeg har skrevet om dette tidligere, men temaet tåler å gjentas.

Som sosiale medier-strateg i et av Nordens største digitale mediebyråer snakker jeg daglig med mange bedrifter og organisasjoner. Majoriteten har ett og samme ønske – å få flere følgere på sosiale medier. Hver gang blir jeg like skuffet over at budskapet ennå ikke har nådd frem.


Men nei, mange følgere er faktisk ikke veien til fremgang.

De fleste tror fremdeles at hvis man bare har mange følgere, så når man ut. Dessverre er det ikke så enkelt lenger. Tidligere, da det var færre om beinet og konkurransen mindre, var det lettere å nå følgerne sine. I dag, når plassen for bedrifter og utgivere er redusert med 20 % på Facebook og Instagram, og algoritmen fokuserer på å levere relevant innhold til hvert enkelt individ, er det ikke lenger selvsagt at du når den som følger deg, bare av den grunn.

 

Engasjement fremfor rekkevidde

I dag fokuserer algoritmen på engasjement. Ved å vise innhold fra bedrifter og personer som man tidligere har vist interesse for, skaper man en triveligere og mer personlig opplevelse. Vi som jobber med dette daglig, ser hele tiden hvordan foretak som lytter til kundene sine og leverer det de vil ha, vil få stort engasjement og nå langt flere enn bare følgerne sine, mens de som leverer det de selv ønsker å eksponere eller tror følgerne vil ha, som oftest ikke engang når en brøkdel av følgerne sine.


Analyser mer

Om man bare ser på rekkevidde, ser man i hvor mange personers strøm ens publiserte innhold lastes. Om man derimot ser på engasjementsgraden, ser man hvor stor andel av rekkevidden som virkelig så budskapet. Et engasjement er for eksempel å like, dele eller kommentere, men også å stoppe opp og se på innlegget. Rekkevidde handler som sagt bare om hvor mange ganger innholdet lastes opp i strømmen, og det viser med andre ord ikke om noen har stanset opp eller bare har sveipet forbi.


I neste del skriver jeg om hvordan du faktisk kan selge mer ved å publisere mindre selgende innhold. 

 

Liker
Liker Elsker Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i innboksen din!