Våg å ikke like – del 2: Selg mindre for å selge mer

2

Publisert 13 november 2018, 09:11 av Lukas Lind

Vi ser tydelig hvordan de bedriftene som bare publiserer selgende innhold, bare når en liten andel av følgerskaren sin, mens de som publiserer innhold som skaper merverdi, oppnår betydelig høyere rekkevidde og engasjement enn dem som faktisk følger dem. På den måten bygger de sakte opp en trofast følgerskare som tar til seg budskapet deres.

Den første delen i denne serien på to deler handlet om at mange følgere på Facebook ikke er veien til fremgang. I dette avsluttende innlegget vil jeg utdype videre hvordan dere kan heve engasjementsgraden på Facebook.

For en tid tilbake foretok jeg en jobbreise der jeg i løpet av noen dager besøkte flere av våre mindre kunder i Västra Götaland. Bl.a. besøkte vi en mindre, lokal fargehandel som på vår anbefaling løpende publiserte video én gang i uken. Enkle produksjoner filmet i løpet av ett eneste opptak på mobiltelefon. Den aktuelle bedriften har under 200 følgere, men deres «fredagstips» med humoristisk og verdiskapende innhold når nærmere 1000 personer ved hver publisering. Engasjementsgraden ligger på over 50 %, så de har dermed nådd over 500 personer ved hver publisering, til tross for så få følgere. De fredagene de ikke rakk å publisere sine fredagstips, tok folk kontakt og spurte hvorfor de uteble. Målgruppen venter m.a.o. på å se innholdet deres – dette bygger merkevare.

Under «turneen» min besøkte jeg også flere bedrifter. Bl.a. en bedrift som gjennom konkurranser der man kan vinne fine premier bare ved å like siden og dele innlegget og/eller tagge en venn (noe som strider mot Facebooks regler og norsk lovgivning) har fått opp sin følgerskare til nærmere 3000 personer. Dessverre publiserer man derimellom bare selgende innhold som f. eks kjøp tre, betal for to, få ditt eller datt på kjøpet osv.

Når de publiserer slike innlegg, får de en rekkevidde på rundt 100-500 personer og en engasjementsgrad på 0,5-1 %. De har i selve verket bare nådd ut med budskapet sitt til maks 5 personer.

 

Konklusjon

Vern om merkevaren din og skap innhold med merverdi. Jeg vet at dere bedriftseiere sitter på så utrolig mye kunnskap om bransjene deres som dere selv tar for gitt, men som andre ville gått over lik for å ta del i. Del kunnskapen deres, kom med tips og råd som løser hverdagsproblemer. Ved å gjøre dette, demonstrerer dere kompetansen deres og viser at dere er innstilt på å dele den. Dette bygger tillit og skaper merverdi, noe som i det lange løp genererer lønnsomme forretninger.

Jeg har også tidligere skrevet artikler om dette temaet.

Mer Viva i innboksen din!