Våg å være kreativ

2

Publisert 31 august 2020, 09:08 av Alexander Åberg

Det er mange grunner til å være kreativ i 2020. Den første og største grunnen er selvsagt at når algoritmer og programvare tester de kreative forslagene dine steinhardt mot hverandre, kan du fokusere på spennende innhold. Derfor må du selvfølgelig våge å være kreativ.

En undersøkelse fra Nielsen fra 2017 viste at creative sto for 47 prosent av bidraget til salg. Skulle ikke det holde som argument, så hva med dette: 60 prosent av annonsefremgangen på Facebook avgjøres av kvaliteten på selve annonsen – ikke optimaliseringen. Det hersker ingen tvil om at du må tørre å være kreativ. Derfor tenkte vi å tilby fire aktuelle tips fra vårt kreative verksted.

Sett klare rammer


Kreativitet blomstrer innenfor et rammeverk, tross den allmenne oppfatningen. Sett et tydelig fokus på hva teamet ditt ønsker å oppnå i løpet av en kreativ workshop. Legg til side datamaskiner og mobiler – og rydd opp i tankemønstrene ved å sjekke inn workshopen for en sterkere tilstedeværelse. Bruk timeboxing og gjør det ytterste for å sette en agenda og følge den. Om dere har satt av 30 minutter for å snakke om kanaler – da slutter dere å snakke om kanaler etter den halvtimen.

Test animert innhold

Man spår at snart vil 80 prosent av alt innhold være levende bilder. Bevegelig materiale trenger ikke være komplisert, som en stor filmproduksjon. Våg å prøve ut korte, ti-sekunders animasjoner for sosiale medier. Vi lover – å skrive manus til en video på ti sekunder er en spennende utfordring.

Skaler ned og skrell bort

 

60 prosent av hjernen er dedisert til å håndtere visuelle inntrykk. Både Facebook og Google belønner innhold med lite tekst. La ditt visuelle materiale synes, og fortell ikke alt. Ingen leser likevel alt. Utfordre deg selv og teamet ditt til bare å fortelle én setning om produktet eller tjenesten, mens bilder kan ta større plass.

Ha formålet for øye

Det kan være fristende å skape lekkert innhold for den saks skyld, og legge litt velskrevet tekst oppå filmsnutten eller banneret. Men du vil få mye mer ut av det om du tenker på hvorfor  innholdet ditt finnes. Hva ønsker du å formidle? Vil du at brukeren skal føle noe? Klikke på noe? Våg å tenke på hva som skjer før, under og etter at mottakeren har sett budskapet ditt. 

 

 

Tekst: Vivas Production Manager Alexander Åberg, som har en formidabel evne til å drive frem ideer og konsepter for å siden sette dem ut i livet. Med en kvass penn og mange års erfaring fra å utforme kommunikasjon som gir effekt, skaper han og resten av Vivas kreative team markedsføringsinnhold for kundene våre. 

Mer Viva i innboksen din!