Vekk de riktige følelsene med kommunikasjonen din

2

Publisert 26 november 2018, 12:11 av Lukas Lind

Som forbruker baserer du mange kjøpsavgjørelser på emosjon og følelser. Jeg kjøper Colgates tannkrem i stedet for Pepsodent bare av den grunn at Colgate føles bra, men jeg kan ikke helt forklare hvorfor.

Tekst: Malin Yng

En emosjon er kroppens automatiske reaksjon på inntrykk rundt deg, både iboende fra fødselen av og de som læres under livets gang. For eksempel er det vanskelig å ikke begynne å le når andre rundt deg også ler, som personene på T-banen i denne filmen.

En følelse er en bevisst følelsesmessig opplevelse som skaper en form for positiv eller negativ sinnsstemning. Folkene på T-banen kan altså oppnå en følelse av glede når de også begynner å le.

Så hvordan kan vi bruke dette i kommunikasjonen vår? Bør vi alltid lage reklamer med leende mennesker for å skape en følelse hos forbrukeren? Å vekke følelser hos en mottaker behøver ikke være komplisert, men det er viktig å vekke riktig følelse når det gjelder produktet og målgruppen vi retter oss mot. Start med å posisjonere deg på markedet og finn bedriftens selvbilde. Hva står vi for, og hvem er vi? Veldedige organisasjoner retter seg ofte mot målgruppens negative følelser, mens kullsyreholdige leskedrikker ofte kommuniserer en følelse av tilhørighet. Hvis vi har et produkt av høy kvalitet, bør vi kanskje ikke fokusere på rabatterte priser, men heller formidle en følelse av luksus og eksklusivitet og ikke nevne prisen i det hele tatt. Hadde de veldedige organisasjonene fått like mye i gaver om de bare hadde leende barn i sin kommunikasjon?

Tenk på at følelsen du vil skape i kommunikasjonen, skal gå til riktig sted. Det er lett for at kommunikasjonen gjør at brukeren fokuserer på selve følelsen i stedet for avsenderen eller produktet, og risikoen blir da at vi går rundt og snakker om en reklame vi har sett som vi syntes var god, selv om vi ikke helt skjønte hva den handlet om.

Et eksempel er «Epic Split», der Jean-Claude van Damme går ned i spagat mellom to Volvo-lastbiler i bevegelse. De aller fleste kjenner til reklamen, og mange kan sikkert knytte den til en følelse man fikk da man så den. Men hvor mange assosierer «Epic Split» med styrefunksjonen i Volvos lastbil, som faktisk var formålet med reklamen?  Antakelig er ikke styrefunksjonen det første alle tenker på, og det var heller ikke Volvos intensjon. Derimot vet alle at det er Volvo som er avsenderen.

Mer Viva i innboksen din!