Verdt å huske på når man starter med markedsføring – intervju med Peter Bergström

3

Publisert 12 december 2017, 11:12 av Lukas Lind

Peter Bergström arbeider som forretningsutvikler hos Viva Media og har arbeidet med markedsføring i over 20 år med flere store svenske bedrifter, både på kjøps- og salgssiden. Her deler han sine topp tips for deg som vil sette i gang med markedsføring.

Hva handler markedsføring om i 2017?

– Om å være så relevant som mulig. Vi må møte kunden der kunden befinner seg på sin ferd mot et kjøp. Ofte glemmer man dessverre å finne ut hvordan målgruppen fungerer og hvordan man best når den, når det er akkurat det som er nøkkelen til vellykket markedsføring. Dette bekreftes med data. Med rett data vet vi hvordan målgruppen fungerer og i hvilke kanaler vi bør være synlige.

Hvordan fokuserer man best på både forretningene og kundereisen?

– Det viktigste er å ha en tydelig ordre fra starten av og sette opp mål med oppdraget. Still deg selv viktige spørsmål: Hva vil kunden få ut av oppdraget, og hvordan kommer man dit? Hva kan vi som byrå gjøre for kunden, og hvordan kan vi best samarbeide for å lykkes med oppdragets mål? Situasjonsanalyse er viktig for å få forståelse for kundereisen og hvor sluttkundene befinner seg i forhold til bedriften. Kan vi fokusere ene og alene på produktsalg eller må vi først investere i å styrke merkevaren? Man må begynne i riktig ende for å oppnå de beste forholdene.

Hva må man tenke på når en strategi skal utformes for kunden?

– Nok en gang er det godt å ha i mente at det ikke alltid er riktig å satse på produktsalg, men man må tenke på merkevaren. Hvis kundene er interessert i merkevaren din, kommer de til å handle hos deg. Derfor er dette en svært viktig del av markedsføringsstrategien.

– Mange annonserer dessuten veldig forsiktig i flere ulike digitale kanaler, men kanalvalget og hvor mye man bør synes i de respektive kanaler, avhenger av hvor kundene finnes og hvordan de oppfører seg. Våg å møte kundene på deres premisser! Mange ganger må man våge å satse litt større, men glem ikke å satse der målgruppen finnes i stedet for der du som bedrift ønsker å synes.

Hvordan velger man rett byrå som bedrift?

– Et byrå som har forståelse for hele det digitale landskapet. For det første må byrået forstå hvordan hver unik leveranse fungerer, men også horisontalt, hvordan kanalene fungerer sammen. Hvilke kanaler fremmer kunnskap om merkevaren og hvilke kanaler konverterer best? Alle kanaler bidrar på en eller annen måte til et kjøp. Våg å be om hjelp!

Hvordan ser drømmekunden ut?

– En kunde som er ute etter et godt samarbeid og et oppdrag mellom to parter. Det handler om å jobbe sammen mot et felles mål. Man må sammen sette målene og forventningen til oppdraget, noe som stiller krav til både mediebyrået og kunden.

– De artigste kundene er de som forstår seg på det digitale landskapet og tidsrammen for å implementere endringer. Da kan vi opprette både kortsiktige og langsiktige strategier for hvordan vi går frem. Vivas mål er å foreta en langsiktig reise sammen med kundene sine og følge utviklingen over tid. I årenes løp skjer det ulike aktiviteter ved ulike anledninger, noe som til slutt bidrar mot en felles hensikt og et felles mål.

For de som skal sette i gang med sin digitale markedsføring: Kan du tipse om artige kanaler eller produkter?

– Våg å teste ut sosiale medier! Mange tror at det er innviklet, men det trenger det ikke å være. Sosiale medier kan gi så utrolig mye for bedriften din. Få hjelp av noen som er kunnskapsrik og våg å kast deg ut i det! Jeg har i løpet av årene mine som markedsfører gjort like mye rett som feil – det er slik man lærer av.

Mer Viva i innboksen din!