Viva

Vinnende kampanjer for sosiale medier

Sosiale medier
Publisert , siste oppdatering

For å lykkes må man først forstå hvordan mennesker fungerer. De fleste av oss skroller kjapt gjennom strømmene våre, teksten i innlegget leser vi først når vår oppmerksomhet fanges av bilde eller video. Personer vi kjenner eller kjenner igjen får oss til å reagere, selv innhold som får oss til å føle noe, glede, sorg, gjenkjennelse etc. Vi blir også fanget av slikt som taler direkte til oss, det kan være visse merkevarer som vi interesserer oss for eller som for tiden er relevante for oss.

Hvis du vil nå en ny målgruppe som ikke kjenner til din merkevare eller ditt produkt, må du umiddelbart nå personen gjennom bildet eller videoen som tydelig snakker sitt eget språk. De du vil nå, kommer ikke til å lete etter budskapet ditt.

 

«Folk leter ikke etter budskapet ditt
– det må kastes i ansiktet på dem.»


Jeg har tidligere skrevet en artikkel om «Tyvlytter Facebook på oss?» som beskriver hvordan vi fungerer. Hvis vi ikke umiddelbart kan relatere til det som dukker opp i strømmen vår, så ser vi det ikke engang, og desto mindre husker vi det.

Neste utfordring

Hvis vi lykkes med å fange oppmerksomheten gjennom gode reklamer, vil neste utfordring bli å beholde mottakerens oppmerksomhet. Her har vi bare 1-2 sekunder på oss, litt avhengig av mottakerens alder (se diagram). Videoen din må med andre ord fange interessen såpass at personen blir værende. I løpet av 2,5-3 sekunder bør du ha presentert merkevaren, produktet/tjenesten og en tydelig CTA. 

Unngå produktorientert innhold

Tenk også på at produktorienterte annonser sjelden fungerer godt. Som oftest er det ikke prisen som er avgjørende, men snarere svaret på spørsmålet: «Hvorfor skal jeg bruke denne?» eller «Hva gir den meg?». Se gjerne på Simon Sineks Ted Talk «How great leaders inspire» der han på en pedagogisk måte forklarer hvorfor enkelte merker har lyktes bedre enn andre ved å fokusere på dine behov fremfor tekniske spesifikasjoner eller prisen.

Det finnes alltid unntak

Mange bruker å kontre med at visse merkevarer, blant annet et stort og velkjent svensk klesmerke, ofte har annonser med fokus på prisen eller også på andre aktører. Forskjellen mellom disse ofte verdenskjente merkevarene og din merkevare som kanskje ikke er like godt kjent, er at de trenger ikke å presentere seg. Majoriteten kjenner alt til dem, derfor kan de være mer produktorienterte.

Sluttsatsen

Som vanlig kommer vi tilbake til det jeg så ofte snakker om, RELEVANS. Innholdet ditt må være relevant for mottakeren, ellers vil ikke vedkommende legge merke til det.

 


Tid i sekunder for oppmerksomhet i sosiale medier i aldersgrupper

 

Robert Rollert er Social Media Strategist og leder Vivas team for sosiale medier fremover med sin brede bakgrunn innen markedsføring. Med sin mangeårige erfaring innen sosiale kanaler har han opparbeidet seg rikelig med fornuftig innsikt og kunnskap for å kunne utvikle den best mulige strategien innen paid social.