Viva x Fixi – en kreativ sykkeltur

3

Publisert 25 september 2020, 10:09 av Alexander Åberg

Hvordan går man fra idé til virkelighet? Følg med når Vivas creative-team forteller om reisen fra konsept til materiale for kunden Fixi.

Fixi er en oppstartsbedrift som styres fra noen få kvadratmeter i sentrum av Uppsala. Administrerende direktør Rafi Mohammad og markedssjef Ludvig Edström ønsker å forenkle sykkelreparasjoner gjennom å hente og levere ødelagte sykler til reparasjon. Våren 2020 fikk Vivas creative-team muligheten til å utvikle konsept og grafisk materiale for lanseringen av Fixi.

Utfordringen


Den største utfordringen med Fixi var at tjenesten er ny (i alle fall for sykler). Målet var å formidle trygghet og tydelighet med enkel kommunikasjon. Creative-teamet startet med en digital workshop i Mural.

– Flere hjerner er bedre enn én. Sammen undersøkte vi Fixis fallgruver og muligheter, både interne og eksterne, sier Fredrik Lundqvist, Creative Director i Viva.

– Vi kom fram til at Fixi tilbyr en enkel løsning, og tjenesten deres kjennes igjen takket være mange andre tjenester som digitaliserer hverdagen, for eksempel Foodora. Brukeren slipper å google og velge reparatør, og sparer også tid. Tjenesten er dessuten perfekt for større byer, forteller han.

Creative-teamet fant også negative aspekter å ha i mente. Blant annet er det allerede enkelt å reparere sykler i større byer, Fixi koster penger, og det er en risiko for å oppfattes som utrygge og upersonlige, samt hvordan Fixi skulle pakkes inn.

 

Hva skal kommunikasjonen bygge på?


Teamet landet på 4 kjerneområder som all Fixi-kommunikasjonen skal bygge på: tydelighet, trygghet, enkelhet og lønnsomhet. Det viktige blir å forklare nøyaktig hvordan Fixi fungerer, uten å gjøre det komplisert.

– Vi må også være åpne og vise hvem som styrer Fixi og reparatørene bak. Det vil man vite som bruker, sier Fredrik Lundqvist. Det skaper trygghet.

Samtidig må Fixi symbolisere enkelhet og lønnsomhet. Det skal være enkelt å forstå tjenesten, samtidig som verdien i å få sykkelen hentet og levert blir formidlet på en tydelig måte.

 

Løsningen og leveransen


– Hos Viva vil vi alltid bygge et sterkt konsept først, før vi går videre til hvordan tekster eller trykk skal se ut. En tidig konsept-idé for Fixi var «Fixi – lenge leve sykkelen», for å kommunisere at Fixi elsker sykkelen og ønsker å gi den et lengre liv. Men vi forsto fort at det var for utydelig, og at vi trengte å konkretisere tjenesten mer, forteller Fredrik Lundqvist.

I stedet valgte teamet å være så konkrete og hands-on som mulig: «Fixi – fiks sykkelen med mobilen». Argumentene var enkle – det gjaldt å hurtig og enkelt forklare brukeren hva Fixi er og hva man bruker tjenesten til.

– Alt av Fixis copy er pedagogisk og brukersentrert. Vi satte oss i brukerens sko, og tenkte trinnvis på hva som skjer fra man ser annonsen til man lander på nettstedet. «Hvilke spørsmål har man? Hva trenger man å vite?» Deretter skrev vi forklarende copy basert på dette, opplyser Fredrik Lundqvist.

 

Design for en bred målgruppe

Helt i tråd med dette og for å bringe den pedagogiske teksten til live brukte Art Director David Marklund fargeglade farger med illustrative figurer.

– Fixi skal trekke til seg en bred målgruppe: alle som sykler. Designet skal føles enkelt og tilgjengelig, ikke smalt og tilgjort. Fargene og figurene skal være enkle å like, uansett alder. Vi vil også supplere med fotografier, og bygge inn virkelige mennesker som en del av profilen, for at det skal føles personlig, forteller han. 

 

Fixi-samarbeidet resulterte i bannere, explainer og design for nettstedet. Imidlertid venter flere spennende produksjoner i takt med at Fixi utvikles og når nye byer.

– Samarbeidet med Viva har fungert veldig godt. Tros stramme tidsfrister og iblant komplekse leveranser har resultatet blitt kraftfullt. Vi ser frem til å jobbe mer med Vivas kreative team, forteller Ludvig Edström, markedssjef hos Fixi.


Viva creatives 3 viktigste lærdommer fra Fixi-samarbeidet


1. Hyppige avstemninger

Takket være en felles slack-kanal kunne teamet og Fixi raskt løse spørsmål og få til kjappe, hyppige feedback-runder som sparte tid.

2. Strukturerte workshoper

Et tydelig rammeverk og en tydelig «desired outcome» i workshopene ga raskere resultater. Kreativitet trives best (i motsetning til hva mange tror) når den tøyles.

3. Fokus på tydelighet

I 2020 drukner vi i tjenester, programmer, apper og content. For Fixi valgte Viva helt fra starten av å være uhyre tydelige på hva tjenesten faktisk er, og på hvilke måte den direkte kommer brukeren til gode.

Mer Viva i innboksen din!