Viva x Separett – inspirasjon blant vannfrie toaletter

2

Publisert 11 mars 2021, 17:03 av Josefine Bergman

Separett selger vannfrie toaletter, som er en spennende produktlinje som bidrar til å redusere vår store avhengighet av vann. Innen 2021 skulle det lages en ny produktkatalog, og Separett valgte Viva Media som samarbeidspartner. Vivas kreative team, med art director David Marklund og tekstforfatter Alexander Åberg i spissen, ble ansvarlig for design og tekst.

 


– Produktkatalogen på svensk er noe vi alltid har laget selv, basert på hva vi tror kunden ønsker å lese om. Strukturen i denne katalogen har i bunn og grunn vært den samme i flere år. For årets utgave tenkte vi nytt og fikk hjelp av Viva, forteller Jennifer Claesson i Separett.

 

Den største forskjellen fra 2020-katalogen skulle bli et større fokus på livsstil. Viva Creative ønsket å inkludere mer reportasje, men også å utforme katalogen mer som et livsstilsmagasin.

– En stor del av designarbeidet var å gi vareutvalget en ny struktur. Jeg ønsket å dele opp kategoriene slik at nye kunder raskt forstår hva som henger sammen med hva, sier David Marklund.


Separett selger mange forskjellige toalettløsninger, innen flere kategorier. Å gi en tydelig oversikt ble sentralt, og samtidig unngå for mye informasjon på hver side.


– Jeg ønsket å skape klarhet, og la produktene få luft mellom seg. Ellers tar all informasjonen over oppmerksomheten. Layouten måtte føles tiltalende for øyet, samtidig som den oppfattes som tydelig. Derfor flyttet jeg de mest tekniske delene lenger bak, og ga store bilder ispedd enklere tekster plass fremme i katalogen, opplyser David Marklund.

 

Skill mellom teknologi og følelser


For å minske den tekniske følelsen og skape mer varme, i tråd med kundens ønsker, valgte Viva Creative å legge større vekt på reportasje og oppslag om miljø og livsstil.

– Separett har et stort nettverk av spennende samarbeidspartnere. Blant annet intervjuet jeg Arturo Llaxacondor, administrerende direktør i X-runner, som selger og installerer vannfrie toalettløsninger utenfor Lima. Jeg fikk også sjansen til å snakke med Fabian Bräuer, som bygger mikrohus, sier Alexander Åberg, tekstforfatter i Viva.

To store oppslag ble preget av spennende informasjon og tips om bærekraft, kompostering, installasjon og mye mer.

– Korte, konkrete tips og morsom informasjon ble en god måte å veie opp for de mer teknologitunge delene som kom lenger bak i katalogen. Man må ha en balanse, siden teknologiaspektene er så viktige for kundene. Det var også veldig artig å skrive for Separett, fordi deres virksomhetsområde er så pass bredt.

 

Mer enn toaletter

Like før jul var arbeidet ferdig med katalogen, og ut kom en 40-siders kreasjon med mer luft, varmere innhold og spennende reportasjer.

– Vi gikk fra en ganske rotete katalog til en grundig rengjort en med et tydeligere fokus på produkt og livsstil. Oppdelingen av teknisk informasjon og livsstil gir stor innvirkning på hvordan Separett oppfattes som en merkevare, sier David Marklund.


– Akkurat. Separett gjør så mye mer enn bare å selge vannfrie toaletter, og det var gøy å vise dette frem. Jeg likte å tydeliggjøre visjonen deres, og se selskapet i en sammeheng av et større samfunns- og miljøperspektiv, sier Alexander Åberg.

For Separett var inspirasjonen viktig i katalogen, noe Jennifer Claesson mener Viva Creative lyktes i å få frem.

– Vi ønsker å sikre at kundene våre blir inspirerte og opplyste om produktene våre, uavhengig av tidligere produktkunnskap. Vi er så fornøyde med resultatet og Vivas innsats! Fremfor alt deres lydhørhet for våre ønskede endringer. kombinert med Vivas anbefalinger når det gjelder inspirerende tekster og layout, sier Jennifer Claesson.


Her kan du laste ned Separetts katalog for å se hvordan resultatet ble

Mer Viva i innboksen din!