Viva

Viva x Stadsmissionen – et nisseeventyr

Digital markedsføring Kampanje
Viva Media case
Publisert , siste oppdatering

I løpet av høsten 2020 ba den svenske ideelle organisasjonen Uppsala Stadsmission Viva om et samarbeid. En digital julekampanje skulle utvikles, med sikte på å øke gavebidragene sammenlignet med fjoråret og samtidig nå en yngre målgruppe. Utfordringen for Vivas Creative-team var å pakke inn kampanjen og å finne en åpen og spennende kommunikasjonsform.

 

Uppsala Stadsmission gjør et godt arbeid. De hjelper sårbare mennesker og rusmisbrukere og mange andre som befinner seg på samfunnets ytterkanter med mat, tak over hodet og varme. Selvsagt strålte Team 1 og Creative som en sol da det viste seg at Viva fikk ansvaret for julekampanjen.

 

– For det første har vi lang erfaring med samarbeid med frivillige organisasjoner som driver med veldedig arbeid, og for det andre fikk vi sjansen til å gjøre noe her i Uppsala, noe som selvsagt var spennende, forteller Fredrik Lundqvist, Creative Director i Viva.

Oppdraget var å utvikle et konsept for hele julekampanjen for sosiale medier. I Vivas kreative verksted begynte arbeidet som vanlig med en workshop.

 

– Vi tenkte lokalt, siden kampanjen var knyttet til akkurat Uppsala Stadsmission. Vi landet tidlig på følelsene rundt det å ta vare på og beskytte noen og å bry seg om byen sin, sier Fredrik Lundqvist og fortsetter:

– Vi så bakover i tid og kom til å tenke på gårdsnisser. Ifølge svensk folketro var det jo gårdsnissen som passet på gården og folkene der. Vi ønsket å plassere den tradisjonelle gårdsnissen i et moderne miljø og skape en «bynisse» som ga alle muligheten til å være med og sammen bry seg om Uppsala.

 

Influenser fra scratch

Det neste steget ble å skape en følelse av fellesskap, og å finne en fellesnevner – et ansikt – for kampanjen.

 

– Vi landet raskt på å ville jobbe med en influenser, men vi ønsket samtidig at man som «uppsalabo» skulle kunne føle tilknytning til personen. Det kunne ikke bli for profesjonelt, så derfor utelukket vi en etablert influenser.

– Løsningen vår ble å skape en influenser fra scratch. Vi kontaktet uppsalaboen Kim Johansson for å bli kampanjens ansikt, men også for å lage videoer der han besøker Stadsmissionen for å vise frem arbeidet deres. Vi ønsket å skape en åpenhet og ta folk med bak kulissene hos Stadsmissionen.

Da idé og «hovednisse» var bestemt, var neste steg et symbol. Valget falt naturlig nok på en nisselue.

 

digitale nisselue AR

 

– Siden et av målene var å nå en yngre målgruppe på sosiale medier, utviklet vi et AR-filter i form av en Stadsnisselue som man kan «ta på seg» via mobilkamera på Facebook eller Instagram. Vi benyttet oss også av mulighetene til å fremstille et par fysiske luer som Stadsmissionens frivillige kunne bruke.

 

Designen knyttet alt sammen

Alt sammen ble designet av Vivas Art Director David Marklund. Utfordringen ble å sveise kampanjen sammen visuelt og å holde et stramt fokus.

– Vi visste at vi ville mangle billedmateriale som matchet på en god måte. Kim filmet rett opp og ned med mobilen sin, og det var også de opptakene vi hadde å forholde oss til i markedsføringen av kampanjen, forteller David Marklund.

 

Uppsala Stadsmission og Viva Media 3



– Det ble derfor viktig å finne en annen måte å binde kampanjen sammen på, rent visuelt. Skrifttyper og farger måtte gjøre den jobben, pluss noen få grafiske elementer. Blant annet et emblem med Kim og en nisselue. Målet var et tydelig rammeverk som var enkelt å jobbe med. Tekster på fargeplater ble ispedd fotografiske bilder. 

 

Uppsala Stadsmission og Viva Media nisselue

 

Kommunikasjonen ble plassert i flere kanaler, og strategien var basert på å informere og derved skape engasjement og formidling i både kjøpte, egne og opptjente kanaler. Her for eksempel en annonse på YouTube.

 

 


Nissene ledet an


Takket være et overgripende konsept og innpakking, sammen med en høy grad av åpenhet og innblikk i Stadsmissionens viktige arbeid, ble målet for kampanjen oppnådd, som var å samle inn 1,8 millioner kroner i donasjoner. Faktisk ble målet overskredet, da Viva og Stadsmissionen samlet inn hele 2,7 millioner kroner.

– Samarbeidet vårt med Viva Media om julekampanjen har overgått all forventning. Vi visste at Viva var et kompetent team, men vi har blitt positivt overrasket både av den varmen og kompetansen vi ble møtte med av teamet, men også av det engasjementet de har for sårbare mennesker. Vi nådde langt lenger enn målene vi hadde satt oss for kampanjen, og vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid. Sammen kan vi gjøre Uppsala til en mer medmenneskelig by, sier Ewa Johansson, kommunikasjons- og innsamlingssjef ved Uppsala Stadsmission. 

 


Kampanjen i tall

 

70 videoer publiserte Kim på Instagram
7 arbeidsområder innen Stadsmissionen ble besøkt av Kim

2,7 millioner kroner genererte kampanjen til Stadsmissionens viktige arbeid
50 prosent økte donasjonsinntektene i 2020 sammenlignet med 2019-kampanjen
47 prosent økte antallet unge (18-24) besøkende sammenlignet med 2019


215 039 personer nådd via Facebook og Instagram
1,65 millioner visninger på Facebook og Instagram


58 207 personer nådd via YouTube
925 743 visninger på YouTube

2,8 millioner visninger totalt på YouTube, Google Display, Facebook og Instagram
8136 klikk genererte kampanjen