Work@home-tips

3

Publisert 23 mars 2020, 10:03 av Josefine Bergman

Nå i disse tider med økt spredning av coronaviruset i Norge jobber stadig flere hjemmefra. Enkelte synes dette bare er positivt, mens andre kan synes det er vanskeligere å finne de gode rutinene og effektiviteten som man ellers har på jobben. Så for at du skal finne en god arbeidsflyt på hjemmekontoret ditt gir Viva deg her noen tips på hvordan du skaper de beste forutsetningene for å gjøre jobben din i denne selvisoleringsperioden.

Hold deg til dine vanlige rutiner så godt det lar seg gjøre. Stå opp om morgenen og stell deg, spis frokost og sett deg deretter ved datamaskinen for å starte arbeidsdagen. 

 

Fortsett å ha teammøter. Det er lett å miste dialogen med de nærmeste i teamet når dere ikke lenger sitter ved siden av hverandre og fundere over saker der og da. Et tips er da å legge inn ekstra teammøter i tillegg til dem dere allerede har gjort om til å bli digitale, slik at dere kan fortsette å ha en tydelig dialog med hverandre og levere effektivt.

 

Ta mikropauser. Det er viktig å ikke bare sitte med øynene limt til skjermen og kjøre på fra klokken åtte til fem. Ta lunsjpause som vanlig, men glem heller ikke å reise deg og bevege deg. Ifølge pomodoro-teknikkken som ble utviklet av Francesco Cirillo er det optimalt å jobbe intenst i maks 25 minutter for siden å bryte opp og gjøre noe helt annet i fem minutter. Kanskje klimpre litt på gitaren? Disse øktene på 30 minutter gjentas så fire ganger. Sugen på å teste? 

 

Opprett sjekklister. Noe du sikkert vanligvis gjør når du jobber på kontoret, men det er likevel viktig å minne seg selv på hvor herlig det føles å få ting gjort og stryke dem fra en liste eller en lignende digital funksjon. 

 

Dropp ikke den sosiale samhandlingen. Selv om du ikke kan sitte ved siden av dine fantastiske arbeidskamerater og snakke om biler som må til reparasjon eller helgemiddager, er det viktig å ta en kaffepause sammen. Og dette kan man også gjøre digitalt! Og så er det jo spennende å se hjemmekontoret til kollegaene dine, tilfredsstille nysgjerrigheten og ta en digital kaffetår sammen.

 

Slå av varsler. Når mange jobber hjemmefra, øker kommunikasjonen via ulike chatkanaler i stedet, noen som kan være forstyrrende med stadig plingende varsler. Skru dem av i en periode, om du har muligheten, for å siden kanskje bare sjekke mailen og svare i chatten én gang i timen. Legg også unna din private mobil. Her kommer det kontinuerlig pushvarsler fra sosiale medier og nyhetssider som prøver å fange oppmerksomheten din. Steng midlertidig av varsler, så øker fokuset ditt på det du holder på med her og nå, og du får en mer effektiv dag.

 

Se på TED-talks og delta på webinarer. Om tid frigjøres som ellers ville ha gått til et fysisk møte eller arrangement, kan du bruke den til å lære deg noe nytt eller bli inspirert i en TED-talk. Her finnes det et rikt utvalg og Viva anbefaler for eksempel The brain-changing benefits of exercise og å delta på webinarer. Først og fremst anbefaler vi at du deltar på Vivas webinar om hvordan en god målgruppehåndtering på Facebook kan øke omsetningen. Meld deg på her. 

 

Fysisk aktivitet har masse fordeler. Hvis du ble nysgjerrig på TED-foredraget ovenfor om hva fordelene med å røre på seg er, kan vi fortelle at de er mange. Stressnivåene synker, søvnkvaliteten blir bedre og du får et bedre konsentrasjonsnivå. Alle er svært gode fordeler, men best er det kanskje at lykkehormonene dopamin og serotonin stiger som en direkte følge av økt puls, og gjør at du kjenner deg gladere. Er ikke det fantastisk?

 

Fjern distraksjoner. Det er jo lett å føle at man må takle skittentøyskurven eller oppvaskmaskinen når man jobber hjemmefra og ser problemet. Det aller beste er selvsagt om du har sjansen til å etablere hjemmekontor på et helt eget rom som er fredet fra ståk og potensielle forbedringsområder. Men om det ikke funker i hjemmesituasjonen din, så rydd opp så godt du kan før arbeidsdagen begynner, for ikke å bli distrahert. Fortsett å skille mellom arbeidstid og fritid.

 

Oppretthold kommunikasjonen. I disse tider med coronaspredning skaper det ofte mye uro og bekymring for fremtiden. Her er det viktig å jobbe med en løpende og tydelig internkommunikasjon for bedriften din, så medarbeiderne dine føler seg velinformerte og dermed mindre urolige. Mange ganger er det mangel på informasjon som skaper krisefølelser hos folk og en lammende panikk kan spre seg. Så ha en kontinuerlig dialog med alle medarbeiderne gjennom å starte dagen med et digitalt morgenmøte der dere kan dele siste nytt.

Mer Viva i innboksen din!