Facebook blir ofte nevnt som en kanal for branding, der følgerne kan bli kjent med din virksomhet samtidig som du kan kommunisere med og bygge tillit blant følgerne og kundene dine. Facebook er den ultimate kanalen for nettopp dette. Men mulighetene stopper ikke der. Facebook kan også brukes for å drive salg. Vi gir deg tips om strategisk markedsføring på Facebook for netthandel.
Rett annonser bredt og optimaliser for konverteringer
Når målet ditt er å «øke konverteringer,» er det viktig at du retter annonsene mot en ganske bred målgruppe slik at Facebook kan samle nok data til å optimalisere kampanjen for konverteringer. Husk at det ofte tar noen dager før du ser en økning.
Bruk karusellannonser
Karusellannonser er et godt egnet format for nettbutikker. Det betyr at du kan vise fram flere produkter og lenke de forskjellige produktbildene til sine respektive sider i nettbutikken. Her kan du la Facebook ordne slik at produktet som er mest populært er det som kommer først i karusellen. Dette annonseformatet har vist seg å ha en høyere CTR (click-through rate) enn annonser som bare har et bilde.
Bruk en miks av produkt og livsstilsbilder
Miks livsstilsbilder med produktbilder for ikke å kjede publikum. Ingen ønsker å få rene salgsannonser i ansiktet hele tiden. Det blir en ganske raskt lei av.
Dynamiske produktannonser
Med dynamiske annonser kan du vise relevante produkter som din målgruppe allerede har sett på i nettbutikken – Remarketing. Hvis noen har sett på en genser i nettbutikken din, vil samme genser dukke opp i personens Facebook feed.
For å kunne ta dynamiske produktannonseer i bruk, må du laste opp produktkatalogen din i Facebook Business Manager og implementere en tilpasset Facebook-piksel på nettstedet ditt. Deretter skaper du en annonse-mal som automatisk legger inn rett produkt for rett person, avhengig av de tilpassede målgruppene du har valgt.
Test look-alike målgrupper via konverteringspikselen
For en nettbutikk er det effektivt å bruke look-alike målgrupper. De baseres på en konverteringspiksel som er plassert på nettstedet ditt. Da kan man for eksempel identifisere en look-alike målgruppe basert på folk som har fullført et kjøp på nettbutikken. Du kan også bruke e-postlister basert på gjennomførte kjøp i nettbutikken, men husk å sørge for at listen er oppdatert før du oppretter en look-alike målrguppe.
«Varm opp» publikum ved å ikke begynne med rene annonser
Velg branding-annonser i stedet for produktbilder med «Kjøp nå»-knapp i starten. Dermed fanger du publikum sin interesse før du viser dem rene salgsannonser. Det er viktig å skape interesse blant publikum først for bygge deres tillit.
Prøv forskjellige action-knapper
«Kjøp nå»-knappen fungerer bra på netthandelsannonser, men noen ganger kan det være verdt å teste en annen call to action-knapp for å øke konverteringene.
Tenk over hvor langt den aktuelle målgruppen har kommet i kundereisen. Er det eksisterende kunder kan «kjøp nå» fungere veldig bra, fordi de allerede kjenner merkevaren og produktene dine. Rettes annonsen mot en look-alike målgruppe kan det være en god idé å prøve «Se mer» i stedet for «Kjøp nå». For å finne ut av hva som fungerer best bør du teste forskjellige call to action-knapper.