For hjernene våre er fortellinger et verktøy som hjelper oss med å forstå verden. I fortellingenes verden er det tydelig hvem som er god eller ond, hva som er rett eller galt, og hva ens hensikt i livet er. En fortelling er bygget på en sannhet – et budskap. Budskapet kan variere, men det finnes alltid der.
Historiefortelling hjelper deg med å tydeliggjøre budskapet i markedsføringen. Men hvordan gjør man så dette i praksis?
Det hele starter med forståelsen av at de aller fleste historiene har en felles dramaturgi. En historie har en helt med et problem. Denne helten møter så en veiviser, som gir en plan og oppfordrer helten til handling. Handlingen resulterer enten i vinning eller tap. Om du anvender denne dramaturgien på favorittfilmen din, er oddsene gode for at det vil fungere. Luke Skywalker har et problem (Imperiet og spørsmålet om han har det som trengs for å bli en jediridder). Luke møter Yoda, som trener ham, gir ham en plan og oppfordrer ham til handling (å knuse imperiet). Luke forstår at om han ikke lykkes, vil det ende i tragedie. Handlingen resulterer imidlertid i at de sprenger Dødsstjernen.
En av de vanligste feilene i markedsføring er å la seg selv eller bedriften fylle helterollen. Man bruker verdifull kommunikasjonstid på å fremheve hvor bra og fremgangsrikt firmaet er. Sannheten er at det skjer noe når man skifter fokus og omtaler den potensielle kunden som helten og lar bedriften være veiviseren. La kunden være Luke – du er Yoda.
Prøv å skrive historier om bedriften ved hjelp av trinnene ovenfor og se hva som skjer. La dette tankesettet påvirke hvordan du velger å kommunisere. Når du bruker historiefortelling i markedsføringen, vil to ting skje:
1) Du vil avklare hva som er ditt ”oppdrag”, noe som vil bidra til å gjøre budskapet klarere og mer direkte.
2) Den potensielle kunden din vil føle seg som en hovedperson, og fortellingsformatet vil gjøre det enklere å huske budskapet.
Om du er mer nysgjerrig på storytelling, anbefaler vi Donald Millers gratis e-bok “How to tell a story”, som er tilgjengelig for nedlasting på nettet. Dette innlegget er basert på storytelling-prinsippene hans.