Viva

Cordel

“Viva Media har hjulpet oss i å bli mer synlig gjennom digital annonsering og organisk innhold. Flinke folk med god oppdatert teknisk kompetanse i de viktige plattformene og innen sitt fagfelt”.

– Joacim Holmen
Fungerende Marketing Manager, SmartCraft/Cordel

Bakgrunn

Cordel er leverandør av fagsystemer for håndverkere, og har spesielt mange kunder innen VVS, men ønsker flere kunder innen elektrobransjen og andre håndverkere. Deres hovedmålgruppe er mellomstore bedrifter med 5-15 ansatte. I Cordel Norge har de om lag 60 ansatte ved tre kontorer i Ålesund, Oslo og Hønefoss. Viva har tett dialog og samarbeid med Markedssjef Kjersti Edquist Johansen.

Mål

Bygge merkevare og øke kjennskap og trafikk inn til hjemmesiden. 100 nye kunder og stå for 50 varme leads til selgerne i løpet av 2023

Løsning

Gjennomført fullverdig oppsett av Google Analytics 4 (GA4) med hendelser, målgrupper, segmenter og konverteringssporing.Gjennomført fullverdig oppsett av Microsoft Ads og integrert sporing til GA4. Startet oppsett av programmatisk leveranse med fokus på display.

Installert Conversion API for bedre konverteringssporing på nettside for Meta. Testet annonser på Meta (Facebook & Instagram) og LinkedIn og har kartlagt hvor målgruppen befinner seg. Meta er den billigste kanalen å annonsere på fordi vi vet at beslutningstakerne også befinner seg her.


Sosiale medier

På sosiale medier har vi fokusert på merkevarebygging og trafikk til nettsiden med video, bilder og artikler. Vi har brukt animasjon, tips, og kundecaser for å nå potensielle og interesserte personer i målgruppen, både på Meta (Facebook & Instagram) og LinkedIn.

Mål brukt i annonseringen:

  • Rekkevidde
  • Trafikk

Google Ads

På Google ads har fokuset vært å øke antall leads til en lavere kost pr. konvertering. Vi har i tillegg til dette fokusert på merkevarebygging med Display-kampanjer og programmatisk.

Mål brukt i annonseringen:

  • Trafikk
  • Konvertering
  • Eksakt visningsandel
  • Merkevarebygging

SEO

Gjennom god struktur, søkeordsanalyser og konkurrentanalyser, etablerte vi et tydelig løp på SEO, som samsvarte med kundens ressurser og kapasitet. 


Vi etablerte deretter en plan for å øke synligheten deres basert på analysene. Dette inkluderte videreutvikling av produktsider, blogger og ordbok.


Resultat

Resultatene er basert på data fra 2020 til 2023. Samarbeidet med Cordel har blitt utvidet til også å omfatte datterselskapene til morselskapet, Smartcraft. 

  • 103 % leads
  • 380 % trafikk 
  • 81 % snitt.posisjon i Google 
  • 25 % share of search 
  • 470 % visninger