Frelsesarmeen er en veldedighetsorganisasjon som hjelper de mest sårbare gruppene i samfunnet. En sentral del av arbeidet til Frelsesarmeen er tjenester og tilbud for mennesker som lever i fattigdom, ensomhet eller rusavhengighet. Viva har hjulpet Frelsesarmeen siden 2015 ved å optimere samtlige kommunikasjonsplattformer gjennom analyse, strategi og utvikling av kreativt konsept.
Oppgaven for Frelsesarmeen hadde to hovedmål, hvor det første målet var å øke synligheten på markedet, spesielt for yngre potensielle givere, og det andre målet var å øke antallet digitale donasjoner.
For å løse denne oppgaven gjorde Viva Media et innsiktsarbeid for å øke forståelsen av målgruppene og kundereisen. Ut ifra denne innsikten la vi en omfattende strategi for valg av kanaler, optimalisering og kontinuerlig videreutvikling av Frelsesarmeens egne digitale kanaler.
Gjennom innsiktsarbeidet fikk vi en oversikt over hvordan målgruppene opplever kundereisen, hva de har behov for og hva som trigger dem. Vi satte opp en overordnet strategi for markedsføringen og utarbeidet innhold som møtte brukernes behov i de prioriterte målgruppene.
En annen viktig oppgave i dette arbeidet var å lage en konverteringsstrategi og sette opp sporing slik at vi kunne få frem målbare KPIer slik at arbeidet kunne baseres på faktisk data. Strategien ble deretter validert ved å gjennomføre flere markedsaktiviteter der vi målte påvirkningen og resultatet på faktiske brukere. Ved å gjøre dette kunne vi se på hvilken effekt forandringen gir for brukerne.
Etter den første kampanjen analyserte vi dataen og brukte denne innsikten til å gjøre forbedringer i utformingen av budskapet og valg av kanaler til neste kampanje.
Denne fleksible måten å jobbe på gjør at vi kan gjøre kjappe endringer, og sørger for at vi kommuniserer med det mest effektive budskapet til målgruppen.
I løpet av vårt samarbeid har vi i Viva Media hjulpet Frelsesarmeen med å optimere kampanjer og utforme materiell på sosiale medier, SEM, print og utendørs.
økte den totale innsamlingen i 2020 sammenlignet med 2019.
2% økte den totale innsamlingen til ideelle organisasjoner i Sverige.
(Novus, 2020)
Instagram/FB
1 700 000 personer
12 500 000 visninger
6 600 000 interaksjoner
Youtube
3 600 000 personer
11 600 000 visninger
SEO
39 400 klikk
Print
5 195 000 personer
Native
3 200 000 visninger
8 700 lesere
Banners
2 550 000 personer
13 400 000 visninger
Stream
1 500 000 personer
3 500 000 visninger