Smartphoto

Bakgrunn
Smartphoto er en av de markedsledende fotoprodusentene i Europa. Siden 1972, da som ExtraFilm, har de blitt et av de mest nyskapende selskapene innen digitale fotoprodukter med over 5 millioner kunder i 20 land.
Utfordring
Smartphotos reise med Viva begynte i 2016 da de ønsket å øke synligheten sin og bygge merkevaren på en mer effektiv måte, samt å øke salget for å vokse og bli markedsledende i flere markeder.
Løsning
Viva begynte å jobbe med SEO og Google Ads i det svenske markedet og fikk deretter ansvar for flere land. Dette samarbeidet utviklet seg over tid til en fullskala mediestrategi som nå spenner over flere markeder, kanaler og segmenter i målgruppen. Strategien følger også målgruppen gjennom hele reisen mot kjøp, pakketert med forskjellig annonseinnhold som er tilpasset de gjeldende stadiene kunde befinner seg i.


I løpet av året jobbet vi kontinuerlig med strategisk SEO der vi skrev og implementerte optimaliserende tekster på nettstedet. Vi utførte løpende analyser og kontinuerlig optimalisering, der tiltakene besto av en rekke små innsatser som til sammen ga et virkningsfullt resultat som økte synligheten og omsetningen.
Når det gjelder displayannonser og YouTube, er hovedfokuset på merkevarebyggende kommunikasjon for å styrke Smartphotos bevissthet.
På sosiale medier utviklet vi sammen en strategi for året og satte løpende opp kampanjer med ulike fokusområder for hvert enkelt land. En fremgangsfaktor var de dynamiske produktannonsene på Facebook som var skreddersydd den unike kundens aktivitet.
Google Ads og Shopping fokuserte på å fange inn målgruppen lengst nede i trakten og tok utgangspunkt i et mål knyttet til CoS (Cost of Sales) for hvert enkelt land.
For oss begynte reisen med Viva Media som med et vanlig mediebyrå, men utviklet seg raskt til en viktig strategisk partner for samtlige av Smartphotos markeder. Uansett område viser spesialistene deres den ypperste kompetanse, kreativitet og servicenivå.
Peter Aarenstrup
Online Marketing Manager Nordics, UK & IE,
Smartphoto
Resultat
Omsetningsvekst i 2020 sammenlignet med foregående år. Smartphoto ekspanderte også til Irland i august 2020, en lansering som har vært fremgangsrik så langt.
Sverige
41%
Danmark
40%
Storbritannia
29%
Norge
25%
Finland
20%