Ingen ønsker å bo i et tomt hus.

Det å skape et livlig, relevant og engasjerende innhold er en ypperlig måte å dyrke forholdet til kundene dine.

Ingen ønsker å bo i et tomt hus.

Det å skape et livlig, relevant og engasjerende innhold er en ypperlig måte å dyrke forholdet til kundene dine.

Innhold

Det er merkevarebyggende og genererer kunder. Dessuten er innhold nå for tiden en av de viktigste faktorene for å rangere høyt i søkemotorene. Kan virksomheten din utrette mer enn å være basalt informativ eller utelukkende fokusere på salg, betyr dette mye. Skap materiale som har egenverdi, som engasjerer og vekker følelser.

 

Det å skape fungerende innhold er ikke ensbetydende med å slenge ut ville idéer uten mål og mening. Du må tenke over hva som er hensikten med innholdet bedriften din skaper. Hvem ønsker du å nå? Hvem er målgruppen? Hva er utfordringene, uvisshetene og interessene til de personene du ønsker å nå?

 

Hensikten med innholdsmarkedsføring

Joe Pullizi, som laget begrepet ”content marketing” – eller innholdsmarkedsføring – skrev at ”innholdsmarkedsføring er en strategisk fremgangsmåte for markedsføring fokusert på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke seg og beholde et tydelig definert publikum – og til syvende og sist for å drive lønnsom kundehandling”.

 

Bygg et publikum

Det fremste målet med innholdsmarkedsføring er å få personer til å samles et sted, og å ville vende tilbake dit igjen – hvor dette stedet er, bestemmer du. Det kan handle om for eksempel et nyhetsbrev, en blogg, en podcast eller et nettsted. Men å lokke hvem som helst dit har ingen verdi i seg selv, men lønnsom kundebehandling må hele tiden stå i fokus, der du strategisk og målbevisst retter deg mot den målgruppen der det finnes en ekte interesse. Da kommer innholdet ditt til å føre til en sterkere kundetillit og til slutt konverteringer.

 

En eid plattform

En av de store fordelene med innholdsmarkedsføring er at bedriften din eier plattformen der innholdet kommuniseres til publikum. Dette innebærer at du har full kontroll over det du produserer, og hvor, hvordan og når det skal kommuniseres.

 

Jobb strategisk

Det er ikke selvsagt at man lykkes med innholdsmarkedsføring. Du må ha en gjennomtenkt plan for å ta den posisjonen i markedet du sikter deg inn på. Sørg for å utforme en leseranalyse, strategier for måling, kanalanalyser, SEO, plan for tonalitet og strategier for sosiale medier. Pass på å sette opp mål som er rimelige og langsiktige. Tålmodighet er en viktig ingrediens når det kommer til innholdsmarkedsføring, siden resultatene ikke kommer like direkte som med tradisjonell markedsføring – men utført riktig, kan det være et uhyre kraftfullt verktøy.

Trenger du hjelp med innholdet ditt? Ta kontakt!

Vi skapar filmer att använda till bl.a. YouTube-annonsering.
Läs mer om YouTube-annonsering.