Viva

Er du mer enn bare en logo?

Ide og konsept Kundereise Markedsføring Varemerke
Publisert , siste oppdatering

Som en smart mann en gang sa; Om du selger på pris har du ingenting å tilby. Om du prøver å se din bedrift utenfra, hva ser du? Er du en bedrift som pusher produkter via kanalene sine i håp om at noen vil kjøpe? Er du en som prøver å få leads ved å snakke om hvilke tjenester du leverer? Eller begynner du et helt annet sted?

Om du begynner et annet sted, håper jeg det er tidligere i kundereisen, for der er det mye å hente! Vi markedsførere kan snakke i det kjedsommelige om salgstrakten og hva som er salgsutløsende. Jeg, som jobber med kreativitet og det vi kan kalle “myke KPI-er”, vil utfordre deg til å flytte fokus til helt øverst i trakten (kanskje til og med litt over). Her oppe kan vi sette i gang en prosess som gjør at treffsikkerheten i den salgsutløsende delen av reisen øker kraftig!

I følge en studie gjort av Advertising Research Foundation og Nielsen Catalina Solutions, er 50-70 % av ROI (return of investment) et direkte resultat av den kreative jobben, og dette studiet er fra før IOS 14,5 og før de GDPR-reglene vi kjenner i dag. Man kan da med trygghet si at idéen er den aller viktigste faktoren for at du tjener penger på / får resultater av markedsføringen.

Når vi jobber med idé og det kreative helt øverst i salgstrakten, jobber vi ofte med merkevarebygging. Denne delen av reisen handler om å sikre at bedriften er mer enn bare en logo, at den har en identitet som gir troverdighet til det du ønsker å formidle. Med andre ord; vi må flytte fokus fra hva vil tilbyr, til hva som er kundens opplevelse og behov. Gå i deg selv; bryr du deg om hva en bedrift tilbyr? Eller bryr du deg om hva bedriften kan gjøre for deg? De fleste av oss bryr oss mest om oss selv og våre egne behov, så da er jobben til bedrifter å klare å kommunisere et budskap til massene som tydelig viser hvem og hva man er og står for. Dette kan vi kalle behov-fokus og her skal vi flytte fokus fra oss selv og over til kundens behov, som igjen skaper lojalitet og resultater.

Vil du lære mer om dette temaet, så se mitt webinar “Mer enn en logo!”