Facebook-annonsering

Facebook fortsetter å vinne grunn og antallet brukere øker stadig fra år til år. Det mest interessante er likevel at brukerne blir stadig eldre. Ifølge Nielsens undersøkelse er det Generasjon-X som tilbringer mest tid på Sosiale medier og den hurtigst voksende gruppen i Norge er i alderen 74 år og oppover. Man når med andre ord ikke lenger bare de yngre målgruppene via sosiale medier.


Vanskeligere å nå ut organisk

Organisk rekkevidde innebærer at man når ut med sine innlegg til sine eksisterende følgere uten å ta i bruk annonsering. Facebooks algoritmer gjør at få av dem som følger bedriftssiden din, ser de innleggene du poster. Derfor må du benytte deg av Facebooks annonseverktøy der du betaler for at innleggene skal synes, og rette dem mot den målgruppen du ønsker å nå. Konkurransen på Facebook blir stadig større siden målgruppene vokser og annonsørene har begynt å innse mulighetene til høy konverteringsgrad. Siden man jobber med førstehåndsdata, er det likevel enklere å tilpasse budskap og målgrupper ut ifra bedriftens mål og hensikt. Alt som trengs, er en tydelig strategi og kunnskap om hvordan algoritmen fungerer – noe vi er eksperter på.

 

Strategi og taktikk

Vi kan hjelpe deg med alt fra strategier, taktikk og opplæring, og selvsagt administrere vi annonsene dine, som optimaliseres for best mulig utfall. Konverteringsgraden via sosiale medier er som regel svært høy takket være muligheten til å peile seg inn på rett målgruppe. I stedet for å gå mot den store strømmen med en gammelmodig rekkeviddetankegang sikter man i stedet seg inn på den mest lønnsomme kjernegruppen.


Hela markedsføringskanalen

Vi bygger kampanjer som fanger opp brukerne på alle stadier, fra merkevarebyggende annonser som øker bevisstheten, konverterende kampanjer som driver frem handel til dynamisk remarketing der man annonserer på nytt akkurat de produktene som den besøkende har kikket på i nettbutikken.


Eksperter

Viva Media har et tett samarbeid med Facebook og våre sosiale medier-ansvarlige får fortløpende opplæring og oppdatering fra Facebook og Instagram. Vi har eksperter innenfor alle felter på sosiale medier og de fordyper seg inngående innenfor sitt område.


Synergier

Siden Viva Media er et fullservicebyrå har vi bred kunnskap om alle digitale kanaler. Den kunnskapen gjør at vi kan få en synergi mellom leveransene, en synergi som driver konverteringer gjennom den kanalen der det er mest kostnadseffektivt, i enkelte tilfeller kan det faktisk være bedre å bygge bevissthet via sosiale medier for å fange opp konverteringen via for eksempel det organiske eller betalte søket.

Det er mye å tenke på når det er på tide å publisere annonsen din på Facebook. Her får du noen punkter.

 

Copy

Når det kommer til tekster, gjelder det også her andre regler enn i tradisjonelle medier. Fatt deg i korthet, men vær tydelig med hva du ønsker å formidle og hva du forventer deg av kunden. Bruk en språklig tone som er tilpasset målgruppen og sørg for at innholdet i annonsen har en høy relevans til innholdet på destinasjonssiden om annonsen inneholder en lenke. Også her verdsetter Facebook brukeropplevelsen. Dersom annonsen har en lav relevans til innholdet på destinasjonssiden, synker relevanspoengene dine, du får dessuten en høy s.k. bounce rate eller avvisningsfrekvens som det heter på norsk, noe som på sin side påvirker utfallet av kampanjene dine og påvirker annonsepoengene i budgivningsprosessen.

 

Vær tydelig

Det er viktig at du i innlegget eller annonsen taler et tydelig språk om hva du forventer deg av den besøkende. Vil du ha besøk på nettstedet – så si ifra. Og likens om du ønsker at mottakeren av innholdet skal gjennomføre et kjøp – si det tydelig. Det er dette som kalles for CTA (Call To Action). Ikke forvent deg at den besøkende selv skal fange opp intensjonene dine.

 

Thumb-stopper

Bilder er alfa og omega for utfallet av kampanjen. Det er bilder som skal få den besøkende til å rykke til, stoppe opp og forhåpentligvis lese budskapet ditt. Med uttrykket Thumb-stopper mener man material som får tommelen til å stanse opp. Man slutter helt enkelt å skrolle. For å få den besøkende til å stoppe opp må man hurtig og effektivt fange oppmerksomheten siden folk som oftest skroller raskt gjennom strømmen sin. Et bilde må appellere til målgruppen og ha en tydelig kobling til budskapet og hensikten. Det er først nå at personen eventuelt leser budskapet ditt, gitt at bildet har vekket tilstrekkelig med oppmerksomhet og pirret nysgjerrigheten.

 

Ha en klar og tydelig strategi

Det er svært viktig å være bevisst hvilke mål du har med annonseringen og hvordan du skal nå målene. Skal du markedsføre produktene dine for salg, markedsføre et arrangement eller ønsker du å bygge merkevaren din for å få flere medlemmer til bedriftens Facebook-side?

 

Vær nøye med forberedelsene

Ja visst kan det føles tidkrevende og besværlig å måtte skrive flere annonser og annonsetekster og legge til gode og relevante bilder. Men det er verdt innsatsen når annonsene er relevante og når riktig målgruppe. Det sparer deg garantert for ekstraarbeid på slutten, siden du slipper å endre på og skrive om annonser som ikke fungerer bra.

 

Pass på å sette av tid

For å drive en Facebook-side som er velfungerende og kommunikativ trenger man løpende vedlikehold. Det må finnes noen som kan svare på spørsmål og kommentarer via Facebook. Det er ikke noe man bare etablerer som en kampanje. Der er en langsiktig og kontinuerlig innsats.

 

Analyser og evaluer

Facebook tilbyr blant annet rapporteringsverktøyet Facebook Analytics som minner mye om Google Adwords og Google Analytics. Du kan bruke dette for å sørge for at du når de mål du har satt deg.

Vil du komme i gang med annonsering på Facebook? Kontakt oss!