Viva

Google Shopping

En gyllen mulighet for deg som e-forhandler

Google Shopping er en markedsføringskanal som ofte fører til konverteringer. Googles egen prissammenligningstjeneste er en markedsføringskanal som fortsetter å vokse og er perfekt for deg som er nettforhandler. Shopping-annonsene viser både bilde og pris allerede før noen har klikket på annonsen, noe som gjør at flere klikker på produktannonsene. Google Shopping har blitt et selvsagt valg blant bedrifter i Sverige og Norge, og plattformen kan bli en gyllen mulighet også for deg.

Klikkprisene er i ni av ti tilfeller betydelig lavere enn på vanlige Ads. Som om ikke det alt var nok, er konverteringen også bedre. Du kan også være sikker på at det kun er produkter som finnes på lager, som vises i annonsene. Bruk av Google Shopping er positivt for bedriften din på følgende områder:

Økt trafikk

Ønsker du på fordoble eller til og med tredoble klikkfrekvensen din? Bruk da Shopping-annonser som kan komplettere de vanlige tekstannonsene ved shoppingrelaterte søk. Dette skaper en betydelig høyere klikkfrekvens (CTR).

1. Snarvei i kjøpsprosessen

Ved å vise produktinformasjonen direkte i annonsene dine, får du kunder som enklere kan ta veloverveide kjøpsavgjørelser og er mer tilbøyelige til å fullføre et kjøp på nettstedet ditt. Det å med en gang kunne gi den potensielle kunden en oppfatning av et produkt, byr på en snarvei i kjøpsprosessen. Kunden har allerede i første fase en god oppfatning av hvordan produktet ser ut, etter å ha sett på bildene og raskt kunne danne seg en idé om prisen passer til personens budsjett.

2. Enkel og butikkfokusert kampanjehåndtering

Når Shopping-annonsene dine opprettes, baseres de ikke på søkeord, men på de produktattributtene du har definert i din Merchant Center-datastrøm – noe som gjør at annonsene dine vises i relevante søk. I Adwords ser du produktsortiment ditt, og de artiklene som du vil legge bud på, du kan enkelt opprette produktgrupper for.

3. Bredere tilstedeværelse

Du har mulighet til å nå dobbelt så mange kunder med ett enkelt søk, siden flere av Shopping-annonsene dine kan vises ved ett og samme søk. En Shopping-annonse og en tekstannonse kan også vises samtidig når det er relevant. Shopping-kampanjer er også bra for å finne forslag til søkeord ved vanlige søkekampanjer.

4. Analyser og optimaliser

Du trenger ikke å opprette nye produktgrupper for å for eksempel se hvor mange klikk et bestemt produktmerke har fått, men du kan gjøre det enkelt ved å filtrere produktvisningen. Benchmarkingsdata gir deg oversikt over konkurransen. Budsimulatoren og informasjon om visningsandel viser deg hvilke vekstmuligheter som finnes.

Hvis du er en e-forhandler, er dette perfekt for deg. Du kan bruke Shopping-kampanjer når du vil markedsføre både nettsortimentet og det lokale sortimentet ditt, øke trafikken til nettstedet og den lokale butikken din, samt finne potensielle kunder.

Eline Bolstad Ougendal