Guldläge för dig som e-handlare

Google Shopping

En markedsføringskanal som ofte leder til konverteringer er Google Shopping, Googles egen prissammenligningstjeneste. Det er en markedsføringskanal som fortsetter å vokse og som er perfekt for deg som er e-handler. Shopping-annonsene viser både bilde og pris allerede før noen har klikket på annonsen, noe som er lagt opp for at flere skal klikke på produktannonsene. Google Shopping har blitt et selvsagt valg blant bedrifter i Norge og kan være gull verdt også for deg.

 

Klikkprisene er i ni av ti tilfeller betydelig lavere enn for vanlige AdWords-annonser. Som om ikke det alt var nok, er konverteringen dessuten bedre. Du kan også være trygg på at det bare er produkter som finnes på lager, som vises i annonsene. Å bruke Google Shopping er positivt for bedriften på følgende områder:

 

Mer trafikk

Ønsker du å fordoble eller til og med tredoble klikkfrekvensen? Bruk da Shopping-annonser som kan komplettere de vanlige tekstannonsene ved shoppingrelaterte søk. Dette skaper en betydelig høyere klikkfrekvens (CTR).

 

En snarvei i kjøpsprosessen

Ved å vise produktinformasjon direkte i annonsene får du kunder som lettere kan fatte velbegrunnede kjøpsavgjørelser og blir mer tilbøyelig til å sluttføre et kjøp på nettstedet ditt. Det å kunne gi den potensielle kunden en umiddelbar oppfatning av et produkt er en snarvei i kjøpsprosessen. Kunden har allerede i det første stadiet en god oppfattelse av omtrent hvordan produktet ser ut ved å ha sett på bilder og personen ser raskt om prisen passer hans eller hennes budsjett.

 

Enkel og butikkfokusert kampanjehåndtering

Når Shopping-annonsene dine opprettes, stammer de ikke fra søkeord, men fra de produktattributtene du har definert i Merchant Center-datastrømmen din – noe som gjør at annonsene vises i relevante søk. I Adwords ser du produktsortimentet ditt og de artiklene du vil legge bud på, kan du enkelt opprette produktgrupper for.

 

Bredere tilstedeværelse

Du har mulighet til å nå dobbelt så mange kunder med ett eneste søk siden flere av Shopping-annonsene dine kan vises under ett og samme søk. En Shopping-annonse og en tekstannonse kan også vises samtidig når det er relevant. Shopping-kampanjer er også bra for å finne søkeordsideer til ordinære søk-kampanjer.

 

Analyser og optimaliser

Du trenger ikke å skape nye produktgrupper for å for eksempel se hvor mange klikk et spesifikt produktmerke har fått, men du kan enkelt gjøre dette ved å filtrere produktvisningen. Benchmarkingsdata gir deg et bilde av konkurransen. Budsimulatoren og informasjon om visningsandel viser deg hvilke vekstmuligheter som finnes.

Om du er en e-handler, er dette perfekt for deg. Du kan benytte deg av Shopping-kampanjer når du vil markedsføre vareutvalget ditt både på nett og i butikk, øke trafikken til nettstedet ditt og din lokale butikk og finne potensielle kunder.