Viva

Søkemotoroptimalisering

For oss er søkemotoroptimalisering et håndverk der hvert oppdrag er unikt og baserer seg på kundens forretningsidé. Vårt felles mål blir at du skal få de rette besøkende som gjør de rette tingene på nettstedet ditt.

Søkemotoroptimalisering som fungerer

Innen SEO er ingenting så konstant som forandring. Forutsetningene for hva som belønnes og rangeres høyt hos Google, justeres stadig, og derfor er grundighet og langsiktighet nødvendig for å oppnå resultat. For oss er SEO et kontinuerlig arbeid der vi hele tiden tilpasser innsatsen vår etter nye forutsetninger. Vi analyserer nettstedet ditt, identifiserer muligheter og behov, og optimaliserer det deretter for at det skal bli funnet av søkemotorene og at de besøkende skal få en bedre brukeropplevelse.

Søkemotoroptimalisering hos Viva Media

På kontorene våre i Oslo, Kalmar og Uppsala jobber håndplukkede SEO-spesialister som hjelper kundene med søkemotoroptimalisering i hele Norden. Hos oss får du også en personlig prosjektleder som er ansvarlig for at du får maksimalt ut av investeringen din. Prosjektlederen følger opp og rapporterer regelmessig. Vi legger også et stort fokus på å øke kunnskapen og forståelsen din for søkemotoroptimalisering gjennom kunnskapsoverføring til organisasjonen din.

Søkeordsoptimalisering – søkemotoroptimalisering for Google

Søkeordsoptimalisering handler mye om å foreta en grundig søkeordsanalyse i henhold til søkeatferd som er spesielt utviklet med tanke på hvordan kundene dine søker på nettet etter akkurat dine tjenester/produkter. SEO-spesialistene våre har lang erfaring med hvordan man kartlegger søkeatferd og finner de rette søkeordene som vi optimaliserer nettstedet ditt for. Søkeordsoptimalisering handler både om hvordan nettstedet ditt presterer teknisk, til å skape tekstinnhold med de riktige søkeordene. Målet er å styrke søkeordsoptimaliseringen og få søkeordet med på den første siden i søkeresultatene hos Google.

trafikanalys-700x256

Har konkurrentene dine mer trafikk enn deg?

SEO handler om å skape trafikk til nettstedet. Noe som det alltid er interessant å følge med på, er hvor mye trafikk som går til konkurrentene. Her til høyre kan du fylle inn nettadressen din pluss to konkurrenter, så gir vi deg en gratis trafikkanalyse. Vi tar kontakt i løpet av kort tid og gir deg informasjon om antall besøk du og konkurrentene dine har fått, samt hvordan trafikken fordeles langs kanalene direkte, organiske, sosiale og kjøpte annonser.

SEO-tjenestene våre

SEO-pakken vår inneholder en rekke ulike komponenter og tjenester. Innholdet kan variere basert på de behov og grunnforutsetninger nettstedet ditt har.

sok-150x150

Søkeords- & markedsanalyse

Søkeordsanalysen baserer seg på kundenes søkeatferd. Vi ser på søkevolumet og hvor relevant søkeordet er for virksomheten din.

SEO Onpage Guide

OnSite-arbeid 

Vi ser på nettstedets helhet og hvor store forandringer av mer teknisk karakter som kan forbedres, som f.eks. ytelse.

OnPage-arbeid

Vi utfører optimalisering av utvalgte destinasjonssider der vi jobber med blant annet tekstinnholdet.

Markedstilpasset nettstedskart 

Vi utarbeider en tydelig plan for hvordan nettstedets struktur av sider og informasjon kan forbedres.

Digitale relasjoner

Vi analyserer og vedlikeholder nettstedets lenkeprofil der vi beskytter mot skadelige lenker og tilfører nye lenker ved behov.

Markedstilpasset nettsidestruktur 

Vi utarbeider en tydelig plan for hvordan nettstedets struktur av sider og informasjon kan forbedres.

SEO Content

Vi skriver søkemotortilpassede tekster og utvikler innholdsstrategier.

Konkurrentanalyser

Vi analyserer hvordan du måler deg mot konkurrentene på søkemotorene.

SEO for nytt nettsted

Vi er med når du skal lansere nytt nettsted og legger en tydelig plan for hvordan du beholder synligheten din.

SEO for e-handel

Innen SEO for e-handel fokuserer vi ekstra på å øke konverteringer og forbedre CTR-nivåer (klikkfrekvens).

SEO Rapporter

Du får kontinuerlige SEO-rapporter over utviklingen.

SEO Anbefalinger

Vi gir utviklingsforslag og anbefalinger for tiltak som er relevante for nettstedet ditt og utfører optimaliseringer direkte på nettstedet, hvis dette er ønskelig.

Vanlige spørsmål og svar om SEO

Hva er søkemotoroptimalisering?

SEO (søkemotoroptimalisering) er et samlebegrep for ulike metoder og teknikker som brukes for å få en nettside til å vises så høyt opp som mulig i søkemotorens søkeresultat. Rangeringsordningen av nettsteder skjer automatisk ved hjelp av algoritmer, som på sin side tar hensyn til flere ulike parametre (for flere år siden var disse over 200 ifølge Google). I dag tar Google utgangspunkt i en rekke kjernealgoritmer for å evaluere ulike nettsteder. De bruker også i økende grad kunstig intelligens (Rankbrain) for å rangere nettsteder. Ved å optimalisere nettstedet slik at det matcher disse parametrene så godt som mulig, kan man forbedre nettstedets rangering. Begrepet SEO er et akronym av den engelske betegnelsen Search Engine Optimization.

Hva gjør en SEO-konsulent?

SEO-managerne våre, også kalt SEO-konsulenter eller SEO-spesialister, jobber med å analysere og optimalisere nettsteder for å maksimere synligheten i søkemotorer som Google og Bing. I bunn og grunn handler det om å utvikle innhold, struktur og eksponering for å tiltale de besøkende på best mulig måte. Dette vil igjen tiltale søkemotorer som Google og Bing.

Hvordan fungerer lokal søkemotoroptimalisering?

Hvis du driver en lokal virksomhet, bør også nettstedet gjenspeile dette. Dette medfører at du ikke trenger å konkurrere riksdekkende hvis du ønsker å nå kunder i nærområdet ditt. Optimaliser derfor nettstedet mot en smalere målgruppe og gjør det tydelig for de besøkende hvor de kan finne deg. Les mer i Vivas SEO-guide.

En stor del av søkene på nettet er koplet til ulike steder, siden folk flest søker etter lokale tjenester i sine egne trakter. Hvis du f.eks. vil synes på ordet «søkemotoroptimalisering», kan det være lurt å tenkte på lokale søk som:

  • Søkemotoroptimalisering i Oslo
  • Søkemotoroptimalisering i Bergen
  • Søkemotoroptimalisering i Drammen
  • Søkemotoroptimalisering i Trondheim
  • Søkemotoroptimalisering i Fredrikstad/Sarpsborg
  • Søkemotoroptimalisering i Kristiansand

Hvorfor er søkemotoroptimalisering et langsiktig arbeid?

Søkemotorselskapene ønsker fornøyde brukere som kommer tilbake. For å kunne levere en så verdsatt søketjeneste som mulig, arbeider Google og de andre søkemotorene stadig med å forbedre tjenestene sine. Dette gjør de ved å bearbeide algoritmene sine – forutsetningene som avgjør rangeringsordningen. Søkemotorenes utvikling de siste årene har gjort at SEO-arbeidet har blitt stadig mer komplekst. Et lønnsomt SEO-arbeid handler derfor om å jobbe strategisk og langsiktig ved å søke forståelse for i hvilken retning søkemotorene beveger seg. Vi følger den siste utviklingen innen søkemotorer og guider deg til strategisk SEO.

Hvordan påvirker SEO søkeannonseringen min?

Å arbeide med både SEO og SEM (Search Engine Marketing) er veldig gunstig; når man bygger opp et bedre nettsted i SEO-arbeidet sitt, får man bedre forutsetninger for å lykkes med annonsering på søkemotorene. Innen Google Ads (som er en form for SEM-annonsering) finnes det nemlig noe som heter kvalitetsresultat (quality score) som blant annet bedømmer kvaliteten på de destinasjonssidene man har valgt til annonsene. Et høyt kvalitetsresultat innebærer at man må betale mindre i kostnader per klikk for Ads-annonsene, siden relevansen blir høyere.

Trenger du hjelp med søkemotoroptimaliseringen?

La oss hjelpe deg med å øke den organiske synligheten din i søkemotor