Storytelling – eller historiefortelling – er blitt et viktig begrep innen markedskommunikasjon. Men hva er det egentlig, og på hvilken måte kan det være nyttig for bedriftens markedsføring?
Storytelling er et begrep som beskriver hva man skal gjøre når man bygger markedsføring rundt en historie eller fortelling. En historie inneholder så mye mer enn bare et hendelsesforløp. Den formidler også forventninger og en dramaturgi som tiltaler leseren på et følelsesmessig plan. En historie taler til hva leseren vet, kjenner igjen eller mener å kunne.
Grunnen til at storytelling som markedsføringsstrategi har slått sånn an i moderne tid er en diskusjon for en annen gang, men det å fortelle en historie er en tradisjon som går tilbake til kommunikasjonens røtter. Hjernene våre er særlig åpne for å ta inn og huske informasjon som er strukturert som en historie.
Men hvorfor er et slik?
Hvorfor hjelper historiefortelling med å skape en tydelig markedsføring?
For å forstå dette er vi nødt til å forstå en grunnleggende sak om den menneskelige hjerne. Hjernen vår er innstilt på å overleve. Det finnes en grunn til at du antakelig ikke automatisk vet hvor mange stoler som finnes i rommet du sitter i, men at du har automatisk notert deg hvor utgangen er. Hjernene våre sorterer hele tiden informasjon – det er en basal overlevelsesteknikk. Hva er viktig, og hva kan jeg glemme?
For å fange våre potensielle kunder og skape konverteringer må vi kvitte oss med all unødvendig informasjon og skape en tydelig kommunikasjon. Og det er her vi får en utrolig god hjelp i story-formatet. Fortellinger er en del av våre liv helt fra barnsben av. Vi ser dem på film, kanskje hører vi dem før vi sovner og vi forteller dem rundt lunsjbordet. Hjernene våre kjenner igjen formatet, og det er en utrolig fordel. Når markedsføringen vår tilpasser seg story-formatet, skaper vi en bedre sjanse til å bli husket.