Instagram annonsering

Instagram er en bildedelings-app som fortsetter å vokse for hver dag som går. I september i fjor hadde det sosiale nettverket over 300 millioner brukere. Mange av de unge som har forlatt Facebook, finnes på Instagram – så om det er din hensikt å nå folk i alderen 16-35 år, bør du helt klart ha Instagram med i markedsføringsstrategien.

Instagram-annonser er i prinsipp identiske med bildene eller videoklippene som dukker opp i strømmen din på Instagram. Forskjellene er at annonsen har en tekst øverst til høyre det står «Sponset», og en knapp til venstre under bildet med en såkalt handlingsknapp som kan være for eksempel «Les mer» eller «Kjøp nå».

 

Enkelt å nå riktig målgruppe

Instagrams algoritmer gjør det vanskelig å vises med innholdet ditt om det ikke er betalte annonser. Men her har Instagram flere styrker sammenlignet med andre sosiale medier-plattformer. Blant annet har du på Instagram tilgang til Facebooks avanserte segmenteringsverktøy, som bidrar til at virksomheten din på en unik måte får mulighet til å peile seg inn på riktige målgrupper basert på faktorer som demografi, interesse, alder, kjønn og land. Så sørg for å skape visuelt talende annonser, hvilket er kjernen i Instagram, og sikt inn annonsene på rett målgruppe i Facebook Ad Manager.

 

Instagrams ulike annonseformater

Annonsene dine på Instagram kan ta flere ulike former. Samtlige annonser kan kombineres med lenke til et nettsted eller en handlingsknapp, for eksempel en kjøpsknapp, med den hensikt å fremme konvertering. På Instagram kan du anvende deg av annonser i form av:

 

  • Bildeannonser med enkeltbilder
  • Bildeserie, eller såkalte «carousel ads», der brukeren drar frem neste bilde på skjermen
  • Videoklipp
  • Helskjermsannonser i Instagram Stories, et format som tilbyr targeting, rekkevidde og muligheter til å måle resultat

 

Unike målgrupper med retargeting

Akkurat som på Facebook kan du bruke retargeting for å nå en person som har vist interesse for et produkt tidligere, og effektivt fyre av passende annonser rettet mot den personen. I dag er det mulig å ta i bruk målgruppetilpassede, dynamiske annonser som vises mot personer som har en interesse for en viss type produkter. Hvordan fungerer så det? Jo, brukere som besøker nettstedet ditt, får en cookie koblet til nettleseren sin og annonsen din dukker siden opp på andre nettsteder som vedkommende surfer på.

 

 

Forberedelser før man annonserer på Instagram


1. Strategi og formål.

Hva ønsker jeg å oppnå med annonseringen? Er formålet i første omgang å vekke en følelse og skape engasjement rundt merkevaren eller å kjøre en salgskampanje? Annonseringen må formes av både strategien og forutsetningene for Instagram som mediekanal. Her finnes det et stort kreativt spillerom.

 

2. Relevant budskap.

Det å tilpasse budskapet etter målgruppen gjelder for all annonsering – og også for Instagram. Her handler det også om en forståelse for Instagram som en bildeapp og å møte Instagram-brukernes forventninger, som i stor grad handler om å bli inspirert. Det at det er bilder og video som står i sentrum, er både en fordel og en utfordring. Bilder har potensial til å engasjere og formidle følelser mye raskere enn det som er mulig gjennom tekst. Det å annonsere via bilder stiller derimot krav til kvalitet og gjennomføring. Dette kan innebære at det ikke går å bruke den samme annonsen på Instagram som man hadde i lokalavisen, siden den annonsen formodentlig ikke var tilpasset til Instagram og dermed risikerer man at den mister relevans for Instagram-brukeren.

 

3. Optimaliser kampanjen.

Instagram-annonsene kan administreres via Facebooks annonseverktøy. Det gjør det også mulig å synkronisere og sammenligne annonseringen mellom de to kanalene. Siden trafikken fra Instagram i hovedsak kommer fra mobiltelefoner, er det også viktig at kampanjen formes og optimaliseres med tanke på mobilbrukere og at destinasjonssiden er tilpasset for å ta imot mobiltrafikk.

 

4. Mål og evaluer.

Som med all markedsføring ligger nøkkelen til langvarig suksess i å analysere resultatet. Identifiser målingspunkter for Instagram-kampanjen, begynn å måle og evaluer siden hvordan annonseringen presterer med tanke på formålet med kampanjen.

 

Nøl ikke med å ta kontakt om du er interessert i annonsering på Instagram.