Hva er de gylne minuttene som håver inn flest likerklikk, kommentarer og delinger? Nei, det kan man nok ikke helt få svar på, for det kommer an på hvilken målgruppe du har, hvilken plattform du velger å vises på og selvsagt også hvilken målsetting bedriften din har.
Men det finnes faktisk en del dager og klokkeslett som generelt egner seg godt for de ulike sosiale medier-plattformene. Takk til firmaet CoSchedule som har samlet en rekke studier innenfor emner som kan sammenfattes slik:
Instagram:
Den beste dagen for publisering: Mandag og/eller torsdag. Selv om Instagram-brukere ofte er aktive hele uken, finnes det en liten oppsving i aktivitet særlig på mandager.
Den beste tiden for publisering: 02.00, 08.00, 09.00, 17.00.
NB: Selv om Instagram-brukere ofte er aktive hele uken, finnes det en liten oppsving i aktivitet særlig på mandager. Unngå helst å poste i kontortiden, men fokuser heller på morgenen eller sen ettermiddag/kveld.
Facebook:
De beste dagene for publisering: Torsdag-søndag.
Den beste tiden for publisering: 09.00, 13.00 (flest klikk), 15.00 (flest delinger).
NB: For å se hvilke dager og tidspunkt akkurat dine følgere er pålogget, kan du benytte deg av Facebooks statistikkverktøy Insights.
Twitter:
Den beste dagen for publisering: Onsdag.
Den beste tiden for publisering: 12.00, 15.00, 17.00 eller 18.00.
NB: Tweeting i løpet av arbeidsuken er bra for deg som er business-to-business (B2B), siden du generelt får flere samhandlinger enn i løpet av helgen. Men er bedriften din business-to-customer (B2C), lønner det seg å publisere i løpet av helgen også.
LinkedIn:
De beste dagene for publisering: Tirsdag-torsdag.
Den beste tiden for publisering: 07.00, 08.00, 12.00, 17.00, 18.00.
NB: Her er det generelt arbeidsdagene som gjelder, noe som er rett forståelig når det er verdens største yrkesnettverk. Mest klikk og delinger skjer på tirsdager.
Google +
Den beste dagen for publisering: Onsdag.
Den beste tiden for publisering: 09.00, 11.00, 12.00, 13.00.
NB: Selv her er det arbeidsdager som gjelder, onsdager har vist litt høyere aktivitet enn resterende dager.
Husk bare å bruke disse tidene og dagene som retningslinjer. Bedriften din må prøve seg frem for å finne ut hva som passer for akkurat deres målgruppe. Har dere publikum utenlands som befinner seg i en annen tidssone enn Norge? Da må dere ta dette med i beregningene. Og en siste ting: Er innholdet ditt sterkt nok, vil det spre seg, selv om du ikke publiserer det på det helt optimale tidspunktet.