Hvordan når du millennials? Olivia Danielsson, som er praktikant hos oss på Viva Media og født på 90-tallet, gir oss svaret.
Vår generasjon vokste opp med Internetts erobring, smarttelefonens suksess og de sosiale medienes fremgang. Vi har vært med siden VHS:en, Nintendo 64 og GameBoy. Nå sitter vi her og er tilgjengelige på nesten alle sosiale nettverk. Så hvordan kommuniserer du med oss?
Vi er individualister
Vi er vant til, og vi forutsetter nesten, at vi kan være hvem vi vil og gjøre hva vi vil. Det er vanskelig å generalisere eller sette oss i en homogen gruppe. Begrepet «unge voksne» holder ikke.
Skape en relasjon til oss gjennom å gi oss noe av verdi. Det er ikke nok å vite hva du selger, du må også gi oss svar på hvorfor. Du kan for eksempel sponse prosjekter som er viktige for målgruppen, støtte et sosialt arbeid eller bruke humor. Når du kommuniserer digitalt velger mottakeren hvilken informasjon som får slippe gjennom – jo tettere forholdet ditt er til målgruppen, jo færre filter trenger du å passere.
Siden vår generasjon har vokst opp i en verden som er i stadig endring, så er vi flinke til å tilpasse oss raskt. Vi er ikke redde for å gå nye veier og teste nye plattformer, og du er velkommen til å bli med oss. Vi har generelt en velvillig holdning til markedsføring i sosiale medier, så lenge reklamen er relevant for kanalen og for oss.
Du trenger en thumb-stopper
De fleste av oss er inne på sosiale medier via mobilen, og vi er eksperter på å sortere informasjon. Vi siler og blar raskt, veldig raskt. En thumb-stopper er et innlegg eller en annonse som er så interessant eller overbevisende at brukeren slutter å scrolle for å se mer. Dette er bra å huske på når du skal skape en thumb-stopper:
- Hold deg oppdatert. Innlegget må være relevant, trending eller ha nyhetsverdi.
- Visuelt tiltrekkende. Bruk et passende bilde eller video.
- Tekst. Hold tekst kort og relevant. Ingen stopper for å lese en hel roman når neste innlegg i feeden kan være en søt valp.
Når du lykkes med å lage en thumb-stopper vil vi sakte ned og vise interesse. Så lenge det er relevant.
Bonus
Til slutt, vi er vanskelige å forstå. Vi er individualister og vi har våre egne plattformer. Men vi har ikke noe imot tiltalende og relevant reklame. Det kan imidlertid være nyttig å innse at den beste måten å nå oss på er gjennom andre fra vår generasjon.