Frelsesarmeen

Markedsføring med et stort hjerte

Frelsesarmeen driver 196 forsamlingsvirksomheter i rundt 90 byer. Foruten gudstjenester og gruppeaktiviteter har mange av disse virksomhetene ulike former for åpent sosialt arbeid. Frelsesarmeen er en stor bistandsorganisasjon som samler inn gaver til de sårbare i samfunnet.

102 %

Så mye økte Frelsesarmeens unike gaver på bare ett år. Fra november 2016 til slutten av oktober 2017, sammenlignet med tilsvarende periode i foregående år.

4436

Så mange unike givere hadde Frelsesarmeen fra november 2016 til slutten av oktober 2017. For tilsvarende periode året før viser tallet 1820 unike givere.

256 %

Så mye hadde transaksjonene i gavebutikken økt i 2017, januar til oktober, sammenlignet med tilsvarende periode for 2016. Dette til tross for at trafikken til hjemmesiden var på omtrent det samme nivået som året før.

Behov

I forkant av 2016 innså Frelsesarmeen at de trengte å styrke markedsføringen sin. De skulle bygge to nye plattformer, et nytt nettsted og en ny nettbutikk. De trengte hjelp med å utforme disse på en SEO-messig måte, samt ville de koble seg bedre til sine bidragsytere gjennom å utvikle en mer personlig kommunikasjonsform. Det viktigste målet da vi begynte samarbeidet med dem i forkant av 2015, var å øke deres digitale innsamling – via nettbutikken, Vipps og SMS. Et av behovene deres var også å identifisere de digitale kanalene som fungerte best for budskapet deres.

Vivas løsning

Stadig optimalisering av markedsføringskampanjene deres. Viva la opp en strategi for hvordan innhold håndteres, produseres og leveres i ulike kanaler, med et veldig vellykket resultat.

Et gedigent SEO-arbeid for å gjøre det enklere for brukeren å finne Frelsesarmeen i søkemotorene. Viva skapte en helt ny struktur på nettsidene for å bedre nå ut med ny og relevant informasjon som Google enklere kan indeksere.

Vi muliggjorde en Google Grants-konto, et donasjonsprogram som tilbyr utvalgte bistandsorganisasjoner i hele verden gratis annonsering via AdWords – hvilket resulterte i flere donasjoner.

Et kontinuerlig arbeid med sosiale medier som Facebook og primært Youtube. Viva arbeidet også intensivt med merkevarebygging, samt la opp strategier som skapte en helhetstanke rundt markedsføringen.

Det har hjulpet å ha en samarbeidspartner som har hørt på behovene våre og bidratt med konkrete ideer på hvordan man kan implementere tankene våre i det digitale landskapet.

Leif Bergström

Frelsesarmeens kommunikasjons- og innsamlingssjef