Naturbokhandeln

Digital markedsføring skrev et nytt kapittel

Naturbokhandelen driver en sjarmerende butikk i Stenåsa på sørøstre Öland og en stor e-handel via nettstedet sitt. Tyngdpunktet ligger på kikkertoptikk og litteratur. Naturbokhandelen eies av SOF - BirdLife (Sveriges ornitologiske forening) og har eksistert i 33 år.

208 %

Så mye hadde e-handelens salg økt i 2016 sammenlignet med det foregående året.

2017

136 566 nye brukere fant frem til Naturbokhandelens nettsted og nettbutikk, en oppgang på 37,31 prosent sammenlignet med fjoråret.

1,6 mill.

Så mange ganger vistes Naturbokhandelens sponsede trafikk i Googles søkemotor i løpet av 2016.

Behov

 

Naturbokhandelen ønsket å få et overblikk over markedsføringen. De ønsket å tydeligere vite hva de faktisk brukte penger på. De annonserte mye i trykket presse og takket ja til ulike tidsskrifter som solgte annonser, men manglet strategi og en rød tråd i markedsføringen. De hadde en Facebook-side, men var ikke spesielt aktive, og trengte hjelp med å utvikle nærværet sitt der og i sosiale medier generelt. Naturbokhandelen ville øke trafikken til nettstedet og nettbutikken og se bedre salgstall. I 2014 ble de kunder hos oss og til å begynne med hjalp vi dem med SEO, men etter ett år ble de en av våre strategikunder.


 

Vivas løsning

Vi utviklet Facebook-siden deres samt introduserte og tok tak i arbeidet med Instagram. Begge fungerte godt, men Facebook ble en suksess – der var det enkelt å nå målgruppen og Naturbokhandelens side ble snart et levende forum for naturinteresserte folk.

Reduserte trykte annonser og rettet dem nøyere enn før mot tidsskrifter som er relevante for målgruppen. I stedet gikk mer av budsjettet på søkemotormarkedsføring (SEM) og søkemotoroptimalisering (SEO).

Utviklet e-handelen der vi bygget om visse sider og forbedret dens SEO. Viva tok i bruk relevant og måltilpasset bilde- og videomateriale i markedsføringen.

Koblet markedsføringen til aktuelle hendelser. Et eksempel er da det mye omtalte TV-programmet «Det store fugleeventyret» gikk på i SVT. Vi laget da blant annet egne fugleeventyrpakker som var tilpasset nettstedet og lenket til programmet. I Adwords optimaliserte vi nettstedet med søketermer som folk ofte søkte på i forbindelse med programmet.

Vi er kjempefornøyde! Det merkes tydelig at flere kunder finner oss på nettet, og det er så gøy! Kontaktpersonene våre hos Viva er dyktige til å lytte til våre behov og tilby relevante løsninger.

Markus Tallroth

Butikksjef, Naturbokhandeln