Behov
Naturbokhandelen ønsket å få et overblikk over markedsføringen. De ønsket å tydeligere vite hva de faktisk brukte penger på. De annonserte mye i trykket presse og takket ja til ulike tidsskrifter som solgte annonser, men manglet strategi og en rød tråd i markedsføringen. De hadde en Facebook-side, men var ikke spesielt aktive, og trengte hjelp med å utvikle nærværet sitt der og i sosiale medier generelt. Naturbokhandelen ville øke trafikken til nettstedet og nettbutikken og se bedre salgstall. I 2014 ble de kunder hos oss og til å begynne med hjalp vi dem med SEO, men etter ett år ble de en av våre strategikunder.
Vivas løsning
Vi utviklet Facebook-siden deres samt introduserte og tok tak i arbeidet med Instagram. Begge fungerte godt, men Facebook ble en suksess – der var det enkelt å nå målgruppen og Naturbokhandelens side ble snart et levende forum for naturinteresserte folk.
Reduserte trykte annonser og rettet dem nøyere enn før mot tidsskrifter som er relevante for målgruppen. I stedet gikk mer av budsjettet på søkemotormarkedsføring (SEM) og søkemotoroptimalisering (SEO).
Utviklet e-handelen der vi bygget om visse sider og forbedret dens SEO. Viva tok i bruk relevant og måltilpasset bilde- og videomateriale i markedsføringen.
Koblet markedsføringen til aktuelle hendelser. Et eksempel er da det mye omtalte TV-programmet «Det store fugleeventyret» gikk på i SVT. Vi laget da blant annet egne fugleeventyrpakker som var tilpasset nettstedet og lenket til programmet. I Adwords optimaliserte vi nettstedet med søketermer som folk ofte søkte på i forbindelse med programmet.
Vi er kjempefornøyde! Det merkes tydelig at flere kunder finner oss på nettet, og det er så gøy! Kontaktpersonene våre hos Viva er dyktige til å lytte til våre behov og tilby relevante løsninger.

Markus Tallroth
Butikksjef, Naturbokhandeln