Viva

Over 150 AI-drevne GPT-er skapt for våre kunder

AI SEO Viva
Publisert , siste oppdatering

En skreddersydd GPT kan lage innhold som hjelper en merkevare med å skalere sin tilstedeværelse i alle kanaler samtidig som den opprettholder en konsistent tonalitet. Derfor hjelper vi i Viva våre kunder med å programmere en GPT som kommuniserer akkurat som dem. Så langt har vi skapt over 150 GPT-er for våre kunder.

Siden ChatGPT tok markedet med storm i 2022, har potensialet til generativ AI stadig økt. I 2023 kom muligheten til å programmere egne, spesialiserte GPT-er direkte i ChatGPT, og siden da har hvem som helst kunnet utvikle en GPT tilpasset unike oppgaver, som for eksempel å generere innhold basert på tonaliteten til en spesifikk merkevare.

Men selv om muligheten til å lage en GPT er tilgjengelig for alle, kreves det en del arbeid for å skreddersy en GPT til en merkevares unike forutsetninger, tonalitet, forretningsstrategier og markeder på en tilfredsstillende måte.

Takket være våre SEO- og SEM-eksperters erfaring med GPT-programmering, kan våre kunder likevel få tilgang til AI-optimalisert kommunikasjon.

En av initiativtakerne i dette arbeidet er vår SEO Manager, Ricky Pettersson. Han har programmert mange av GPT-ene vi har laget i Viva, og for ham har AI blitt en naturlig del av hverdagen.

– Som SEO Manager i Viva har jeg en perfekt plattform for å utforske og utnytte potensialet til AI for effektivisering. I dag kan jeg ikke forestille meg å jobbe uten AI. Det som driver meg til å bruke AI, er dens unike evne til å forbedre kvaliteten, være en konstant sparringspartner og muliggjøre å skape mer verdi på kortere tid. Mye av arbeidet mitt handler om å lage strategier som kombinerer AI-ens kapasitet med den dataen og erfaringene vi har i bransjen, sier Ricky Pettersson.

Selv om Ricky er en av dem som virkelig har tatt til seg kraften i generativ AI, holder han fast ved at AI kun er et verktøy blant mange andre – ikke en slags magi.

– AI er bare så kraftfullt som de instruksjonene, dataen og strategien vi mennesker gir det. Akkurat som en avansert kalkulator ikke gjør deg til matematiker, krever AI at vi forstår hvordan vi skal bruke det for å virkelig oppnå resultater. Det er alltid den menneskelige innsatsen som utgjør forskjellen, sier Ricky Pettersson.

En som virkelig vet hvordan han skal bruke AI for å oppnå resultater og som kontinuerlig har løftet samarbeidet sitt med AI til nye høyder, er Anders Enochsson, SEM Manager i Viva. Han anslår at AI har effektivisert arbeidet hans med hele 30 % det siste året.

– Arbeidet med SEM og SEO har endret seg drastisk siden jeg begynte å integrere AI i arbeidet mitt. Plutselig kan jeg for eksempel håndtere avansert dataanalyse som involverer Python-programmering og spesialverktøy for dataanalyse som jeg tidligere ikke mestret. AI har ikke bare effektivisert arbeidet mitt, men også utvidet ferdighetene og mulighetene mine, sier Anders Enochsson.

Produksjonen av GPT-er har økt jevnt i Viva gjennom 2024, og mange av de 150 GPT-ene vi har programmert, er laget for at kundene våre selv skal kunne bruke dem i arbeidet sitt. Disse verktøyene gjør det mulig for kundene å nå sine mål, samtidig som vi i Viva jobber tett med dem for å sette strategien og sikre at de lykkes med spesialiserte GPT-er.

– AI har ikke bare endret måten vi jobber på – det har åpnet dører til nye muligheter. Ved å kontinuerlig utvikle GPT-ene våre, med fokus på effektivitet og kvalitet, streber vi etter å lede utviklingen både internt og eksternt. Vi ser frem til å fortsette å kombinere AI, data og menneskelig ekspertise for å levere enda større verdi i 2025, sier Ricky Pettersson.