Norge - Viva Media

Pinterest – den inspirerende søkemotoren

Markedsføring Sosiale medier
Marknadsföring-på-Pinterest
Publisert , siste oppdatering

Slik fungerer Pinterest

Pinterest, den visuelle søkemotoren for all slags inspirasjon, tiltrekker seg hver måned millioner av mennesker med alt innholdet sitt. Hit strømmer folk til for å finne inspirasjon, tips og ideer om alt fra mote til matlaging og interiørdesign. Innholdet lagres som «pins» og organiseres i ulike oppslagstavler eller såkalte «pinboards». Du kan også sortere innholdet i ulike kategorier som brukere kan lagre som en interesse eller søke etter. Mange bruker Pinterest i forkant av høytider for å samle seg tips og ideer til oppskrifter, dekorasjoner, klær osv.

Det første brukeren møter når appen åpnes, er den personlige startfeeden, der de kan velge å bla, søke, se oppdateringer eller ta en titt på sine egne opprettede tavler. Når de klikker på en viss pin, vises lignende pins nedenfor i et rutenett. Tittel, beskrivelse, engasjement og antall følgere påvirker hvilke relaterte pins som rangerer høyest og vises for brukeren. Via en pin kan skapere av innhold legge til en lenke som går direkte til nettstedet deres, der brukeren for eksempel kan få tilgang til mer innhold. 

Hvem bruker Pinterest?

Pinterest har totalt 450 millioner aktive brukere i måneden och mer enn en million nordmenn har profil på Pinterest. 85 % av bruken skjer via mobilen. Kvinneandelen er på hele 86 % og andelen menn ligger på 11 %. Det finnes en jevn spredning på tvers av aldersgruppene, det er altså den samme prosentandelen i aldersgruppen 25-54 år (Pinterest 2022). Interessen for å la seg inspirere og finne informasjon har gjort Pinterest til et ordentlig «go-to place», så her kommer litt informasjon om atferden som kan interessere markedsførere eller de som vil lykkes på plattformen.

 

Atferd på Pinterest

  • 97 % av alle søk på plattformen er generiske, som innebærer at brukerens søk primært handler om informasjonssøk eller et kommersielt søk
  • 55 % av brukerne søker i den hensikt å kjøpe noe
  • 89 % av brukerne leter etter moteinspirasjon når de skal handle klær
  • 84 % bruker Pinterest når de aktivt overveier å kjøpe varer/tjenester
  • 85 % har foretatt et kjøp av en bestemt merkevare de har sett på Pinterest
  • 26 % av tiden som brukes på Pinterest, brukes på shopping

Markedsføringsmuligheter på Pinterest

Siden markedsførere ennå er i startfasen når det gjelder å oppdage og utforske mulighetene Pinterest har å by på, har plattformen en mye lavere CPM enn andre plattformer. Med produkter der kundene leter etter nettopp inspirasjon og tips, kan derfor Pinterest være et kostnadseffektivt alternativ i mediemiksen. 

Les også Suksess på Pinterest.

Mesteparten av alle søk er som nevnt tidligere, generiske, noe som betyr gode muligheter til å vises i søkeresultatet og i brukernes startfeed. Brukerne søker først og fremst inspirasjon når de besøker plattformen, og derfor er det muligheter til å øke både merkevarebevisstheten og overveielsen via organisk innhold. Man kan også fange opp kunder idet de skal legge ut på kjøpsreisen sin, gjennom konverterings- og retargetingsannonser.

I motsetning til andre sosiale kanaler finnes det en større kjøpsrettet atferd på Pinterest. Det er derfor gunstig at et kjøp enkelt kan utføres av brukere via lenken i en organisk pin. Med andre ord er det enkelt å drive organisk trafikk til ulike destinasjonssider på nettstedet med bare ett eneste klikk. Særlig sammenlignet med for eksempel Instagram, der brukerne må navigere seg frem til en lenke i bio, noe som ofte medfører flere klikk.

Best practice på Pinterest

Organisk innhold på Pinterest

Som hos Google bør du søkeoptimalisere innholdet ditt etter søkeord, tittel og beskrivelse. Akkurat som med andre søkemotorer bør du også rette innholdet mot din målgruppes søkeatferd. Imidlertid er det viktig å tenke på at plattformen først og fremst er en visuell søkemotor, og at bildene står i fokus. Pinterests tips til markedsførere er å fokusere på visuelt tiltalende, relevant, positivt og originalt innhold, gjerne knyttet til smarte «gjør det selv»-tips, for at det skal få spredning. Her vil man ganske enkelt få tips man ikke visste at man trengte eller ønsket.

Nedenfor kan du se hva Pinterest selv har fremhevet som retningslinjer for å virkelig lykkes med tilstedeværelsen på plattformen. 

Pinterest.Actionable-615x1024 Pinterest.Original-614x1024 Pinterest.Positive-614x1024

Pinterest.Relevant-615x1024 Pinterest.Visually.appealing-1-615x1024

Jo mer brukere som samhandler med innholdet ditt, desto større synlighet får du. Prøv å være aktiv hver uke, og bruk tidsplanleggingsverktøy som hjelp. Sett alltid kvalitet foran kvantitet, siden Pinterests algoritme liker dette. Ta gjerne i bruk Pinterests lagringsknapp på nettstedet ditt, slik at kundene dine kan lagre produkter direkte til oppslagstavlene sine. 

Navngi også tavlene strategisk for søkeoptimalisering mot søkeord og kategorier. Anbefalingen er å bruke minst 6-8 pins per tavle i starten, og deretter ta sikte på 40. Organiser innholdet i ulike seksjoner av tavler, og slå dem sammen slik at det blir lettere for brukeren å finne riktig innhold. Selvsagt bør du analysere og optimalisere både ditt organiske og betalte innhold i Pinterest trend, Pinterest analytics, audience insights og conversion insights. Du analyserer trafikken fra Pinterest til nettstedet ditt ved å koble Pinterest-taggen din til Google tag Manager.

Annonser på Pinterest

I tillegg til den organiske rekkevidden kan du opprette «promoted pins», det vil si annonsere med en organisk pin/samling av pins eller opprette kampanjer med ulike målrettinger. Du kan bruke interesse, søkeord, retargeting, act-a-likes eller utvidet målretting som hovedmålsetting for annonseringen din. Noe som skiller seg ut, er målrettingen act-a-likes, der Pinterest ganske enkelt hjelper deg med å nå kunder som oppfører seg på lignende vis som kundene dine på plattformen. Annonseformatet kan som i den organiske feeden være bilde, video, karusell og kolleksjoner.

Det som er bra med Pinterest-feeden, er at det er lett å krysse betalt og organisk rekkevidde, siden brukerens «eneste» feed er den personlige startfeeden (eller søkeresultatet med samme utseende). Feedens utseende er en blanding av bilder og video som sammen skaper et rutenett fylt av inspirasjon. Annonsene ser derfor ut som en naturlig del av selve feeden.

Pinterest anbefaler selv å ha en kombinert blanding av organiske og betalte pins, men et organisk nærvær er absolutt ingen tvang. Du kan også velge å bare vises via betalte annonser, hvis det egner seg best for bedriftens strategi og relevans på plattformen. (Pinterest 2022)