De tradisjonelle annonsekjøpenes tid er en saga blott.

Markedsfør treffsikkert og kostnadseffektivt med programmatiske annonsekampanjer.

De tradisjonelle annonsekjøpenes tid er en saga blott.

Markedsfør treffsikkert og kostnadseffektivt med programmatiske annonsekampanjer.

Programmatic

Det handler om datastyrt annonseleveranse med redusert menneskelig innblanding, som etter forutbestemte regler retter displayannonsene dine mot riktig målgruppe. Tidligere kjøpe markedsføreren annonseringsplass direkte fra mediehusene. Nå for tiden skjer kjøpene programmatisk via anbud (RBT, Real Time Bidding) i displaynettverkene – i dag handler det om automatiske annonsekjøp.

 

Slik fungerer det

Annonsøren skaper først en profil basert på demografisk, kontekstuell eller atferdsmessig data via sin Data Management Platform (DMP). Etter noen tekniske steg der tilgjengelige annonseplasser først lokaliseres, finner siden en sanntidsauksjon sted, der ulike mekanismer for budgivning styrer hvilken av de medvirkende annonsene som skal vises og til hvilken pris.

I Viva jobber vi aktivt med å bygge og optimalisere displaykampanjer for å hjelpe kundene våre med å nå målene sine. Vi syns følgende punkter er viktige når det gjelder programmatiske kjøp.

 

1. Definer et tydelig mål og formål

Hva ønske du å oppnå med displaykampanjen? Når formålet er klart, kan du utforme kampanjen for å oppfylle målet så effektivt som mulig. Om formålet er å øke merkevarebevisstheten, bør merkevaren eller logoen fremgå tydelig i materialet sammen med et konsist budskap. Branding eller awareness er generelt den største styrken med displayannonsering siden den gjør det mulig å nå ut bredt og møte målgruppen akkurat der den befinner seg på nettet. Hensikten med kampanjen kan også være å drive trafikk til nettstedet. Fokuser på ett budskap med «cliff hanger» og et tydelig «call to action» (CTA) som ansporer til å klikke seg videre for å ta del i hele budskapet eller tilbudet.

Er formålet konvertering, kanskje kjøp i nettbutikken eller registrering til et arrangement, bør tilbudet fremgå sammen med et tydelig CTA i banneret og fanges opp med det samme tilbudet på destinasjonssiden.

 

2. Finn målgruppen

Muligheten for å finne sin skreddersydde målgruppe er kanskje det fremste svaret på hvorfor interessen for programmatisk annonsering øker. Målgruppen kan identifiseres basert på demografi, geografi, interesser og atferd. Det er mulig ved hjelp av cookies – små tekstfiler som spores på brukerens datamaskin og som gjør det mulig å følge vedkommendes surfeatferd. Informasjonen fra cookies kan avgjøre om surferen for eksempel er en tenåringsgutt, om den er interessert i hagearbeid eller om den er på utkikk etter en barnevogn. Innlogget data er en annen måte å identifisere målgruppen på. Når brukeren er innlogget på sin Google- eller Facebook-konto, gir den samtidig informasjon om alder, kjønn og kanskje også interesser og bosted.

 

3. Bruk «street smart» retargeting

Retargeting gjør det mulig å annonsere til de som allerede har vist interesse – de som alt har besøkt nettstedet ditt eller har samhandlet med tidligere annonser. Funksjonen krever en viss trafikkmengde på nettstedet og fungerer derfor som et effektivt komplement til trafikkdrivende rekkeviddekampanjer. Klikk- og konverteringsfrekvensen er ofte høyere på en retargeting-kampanje sammenlignet med en generell rekkeviddekampanje siden brukerne kjenner igjen merkevaren og kanskje også tilbudet fra før.

Gjennom dynamisk retargeting kan du vise akkurat det produktet som brukeren har vært inne og sett på, men ennå ikke kjøpt. Du har sikkert opplevd at du har sett bannere om et produkt eller en tjeneste som du nylig har kikket på på nettet, kanskje en hotellovernatting i London eller et par grå joggesko i størrelsen din.

Les mer om retargeting her.

 

4.  Invester i attraktivt og enhetlig materiale

Du kan ha et tydelig mål og nå nøyaktig de personene du vil med displaykampanjen din, men om materialet ikke tiltaler, blir resultatet middelmådig. Kvalitetssikre materialet i forkant av displaykampanjen ved å ha et tydelig budskap. Tenk på at du bare får noen sekunders oppmerksomhet fra brukeren, kanskje bare et øyekast. Du må hurtig fange interessen og overbevise om budskapets verdi.

Ta gjerne i bruk levende bilder av høy kvalitet med et tydelig CTA (call to action) slik at brukeren vet hva du vil. Pass også på at bannere og destinasjonsside står til hverandre. Fremhev gjenkjenningsfaktoren ved at budskap, bilde, farge og form taler sammen språk på destinasjonssiden som på bannerne. OM brukeren ikke gjenkjenner koblingen mellom banner og destinasjonsside, eller om det kreves ekstra anstrengelse for å finne riktig underside, øker risikoen for at brukeren forlater siden og at kampanjen får en høy avvisningsfrekvens.

 

5. Analyser og optimaliser

En av de største fordelene med digital markedsføring er muligheten til å bearbeide og forbedre kampanjene i den tiden de pågår. For å få maksimalt utbytte av displaykampanjen din må den optimaliseres basert på analyse av innsamlet data.

Opprett mål i Google Analytics for å måle måloppfyllelsen. Sikre at all data måles og registreres gjennom tydelige kampanjetagger. Kontroller målgruppene. Hva utmerker seg? Hvilken målgruppe konverterer best? La statistikken guide deg til et bedre resultat.

Vil du at vi hjelper deg med programmatiske annonser? For selv om det er en automatisk markedsføringsmetode, trengs den menneskelige kreativiteten og fingerspissfølelsen. Nøl ikke med å ta kontakt med oss!

Vil du ha hjelp med programmatiske annonsekampanjer? Kontakt oss!