Viva

Skap ambassadører for din merkevare

Content Digital markedsføring Sosiale medier
Publisert , siste oppdatering

I løpet av det siste tiåret har det skjedd en massiv endring i hvordan vi ser på kommunikasjon, informasjon og markedsføring. Disse områdene, som ofte har blitt håndtert av ulike avdelinger og personer, har vokst tettere og tettere sammen. I dag er de nesten uatskillelige, og i mange bedrifter har ansvaret for disse områdene blitt lagt hos samme person.

 

Valget av ordet kommunikasjon i stedet for informasjon gjør at fokuset flyttes. Det handler ikke lenger bare om hva dere som bedrift ønsker å si, det handler om å innlede en dialog med kundene. En dialog som til slutt vil skape relasjoner med kunder og bygger opp en følelse av eierskapet for merkevaren hos kundene – og her oppstår det noe spesielt.

 

Når en kunde opplever at dere som bedrift lytter og at produktet eller tjenesten dere leverer er noe som gjør livet bedre – da skaper dere ambassadører. Et utprøvd verktøy for å måle dette er NPS. Fornøyde kunder er den beste markedsføringen du kan få.

 

Dette er bakgrunnen til at det snakkes mye om fenomenet «communities» når det kommer til markedsføring i sosiale medier. Hva menes så med et community i sosiale medier? Kort sagt handler om et samspill mellom en gruppe mennesker som deler noe, for eksempel en mening eller et syn på livet. Deltagernes identiteter påvirkes av dette samspillet eller fellesskapet, og solidaritet med gruppen opprettes.

Så, hvordan skaper man ambassadører gjennom sosiale medier-communities? Her kommer tre tips på veien:

 

  1. Bli kjent med målgruppen

Blant de som følger deg på sosiale medier finnes det mange forskjellige personligheter. Derfor bør man unngå å se publikum som en homogen gruppe. Ta deg tid til å bli kjent med dine brukere / følgere/ kunder.

 

  1. Be om og lytt til hva folk vil ha

Den første halvdelen av dette tipset er mye lettere enn den andre. Når du ber om tilbakemelding fra de som følger deg – sørg for å faktisk lytte til svaret. Det vil være avgjørende for bygging av et community av ambassadører.

 

  1. Vær autentisk

Mer og mer markedsføring omfavner en mer organisk tilnærming. Sosiale medier er perfekt for å tørre å leke med uttrykk og ha et glimt i øyet.