Hvert kvartal har Ipsos Norge en måling over antall norske brukere over 18 år i sosiale medier. For alle oss som jobber med dette til daglig er endelig ventetiden over og tallene for kvartal fire i 2021 er nå på plass!
Facebook – en døende kanal?
Basert på Ipsos sin rapport fra fjerde kvartal i 2021, oppgir 65% av den befolkningen i Norge at de bruker Facebook hver eneste dag. Sammenlignet med fjerde kvartal i året før er det en nedgang på 3% og nedgangen er størst blant de yngste (18-29 år). Om vi går tilbake til 2018, hvor daglig bruk blant aldersgruppen fra 18-29 år var på nesten 90%, og tallene for siste kvartal 2021 viser 50% daglig bruk hos samme aldersgruppe, kan man trygt si at dette er dramatisk for Facebook. Men, betyr dette at Facebook ikke lenger er relevant? Vår erfaring er at Facebook fortsatt er en viktig kanal for å nå bredt i landets befolkning. Klart; TikTok og Snapchat tar større og større andel av brukere under 30 år, men det totale bildet er at Facebook fortsatt er Norges største sosiale medie og en naturlig del av de fleste kampanjer.
Tik Tok – en markant økning!
Tik Tok viser størst muskler med en økning i daglig bruk på hele 6% fra samme kvartal i fjor. I tillegg oppgir 21% av befolkningen at de har en Tik Tok-profil. Dette er en økning på 7% sammenlignet med samme kvartal i fjor. Daglig bruk på denne kanalen er også den eneste plattformen som har jevnest daglig mellom menn og kvinner. 22% av menn oppgir at de bruker plattformen daglig og kvinner 21%.
Top tre stadig uforandret
De tre største plattformene er fortsatt Facebook, Snapchat og Instagram i Norge. Snapchat med sine 43% daglige brukere har fått en nedgang på 1% fra samme kvartal i fjor. Instagram kommer på tredjeplass med 39% av befolkningen som rapporterer daglig bruk, altså en økning på 1%. Denne listen har lenge vært uforandret og det blir spennende å se om noen kan utfordre denne topplisten i tiden fremover. Alle kanalene er flinke til å utvikle plattformen sin og de har høyt fokus på å beholde et godt engasjement og så mange aktive brukere som mulig og i alle alderssegmenter. Hvem som vinner kappløpet i fremtiden, vil tiden vise.
Hvem er målgruppen din?
Med tanke på at Facebook sine yngre brukere bruker mindre tid på kanalen enn før, bør man tenke på å utforske andre kanaler for akkurat denne målgruppen. Her kommer både Tik Tok og Snapchat inn i bildet, som kan være gode bidragsytere for å nå disse målgruppene. Splitt målgruppen deres i flere segmenter, slik at man kan snakke til hver og en på ulike måter i den kanalen de befinner seg i. Se på hvem målgruppen din er og velg kanalene ut fra dette.
Det kreative
Husk at det aller viktigste er å ha en god kampanje-idè, ca 50-70% av ROI i dine kampanjer ligger i det kreative arbeidet, så se til å ha dette på plass før man gjør et kanalvalg! Les mer om kreativitet i kampanjer her.
Se SoMe-tracker rapporten til IPSOS Norge her.
Tekst av:
Tor Børre Gaasland, Social Media Specialist
Svein Egenæs, Creative Lead