Å forstå nøyaktig hvor trafikken til nettstedet ditt kommer fra, er avgjørende for å lykkes med digital markedsføring. Heldigvis er det en kraftig teknikk som kan hjelpe deg med akkurat dette: UTM-tagging. Her tar vi deg igjennom hva UTM-tagging er, og hvorfor det er en grunnleggende del av enhver digital markedsføringsstrategi.
Hva er UTM-tagging?
UTM-tagging, eller Urchin Tracking Module, er en metode for å legge til spesifikke parametere i URL-ene dine for å spore trafikken til nettstedet ditt fra ulike kilder. Disse parametrene inkluderer vanligvis elementer som kilde, medium, kampanje, søkeord og innhold. Ved å legge til UTM-parametere i URL-ene dine, kan du nøyaktig spore hvor besøkende kommer fra og hvordan de interagerer med nettstedet ditt.
Hvordan fungerer UTM-tagging?
Det viktigste med UTM-tagging er å være konsekvent. Om du har lagt inn UTM-tagging på en QR kode er det smart å legge inn QR som kilde på alle forskjellige QR koder. Om du bruker en QR kode på en roll up kan medium være roll_up. Har du en QR kode i en flyer kan medium være flyer.
For å kunne maksimere potensialet med UTM-tagging bør du legge til kampanje og innhold. For eksempel kan det se slik ut for boligmesser:
Kampanje kan være messe (dersom du er på forskjellige typer messer, så vil du alltid kunne spore messene ved å ha det i kampanjen).
Innhold kan være boligmesse_oslo, er du på samme messe i Fredrikstad kan du bruke boligmesse_fredrikstad. Nå kan du enkelt spore trafikken som kommer fra QR kodene i f.eks. Google Analytics.
Du vil da ha 4 forskjellige linker som ved hjelp av UTM-tagging, ser slik ut.
https://www.hjemmeside.no/?utm_source=qr&utm_medium=roll_up&utm_campaign=messe&utm_content=boligmesse_oslo
https://www.hjemmeside.no/?utm_source=qr&utm_medium=roll_up&utm_campaign=messe&utm_content=boligmesse_fredrikstad
https://www.hjemmeside.no/?utm_source=qr&utm_medium=flyer&utm_campaign=messe&utm_content=boligmesse_oslo
https://www.hjemmeside.no/?utm_source=qr&utm_medium=flyer&utm_campaign=messe&utm_content=boligmesse_fredrikstad
Denne måten å jobbe på kan du implementere på flere plattformer og kanaler. Ved å sette opp UTM-tagging på internlenking får du en god oversikt over hvor trafikken på nettsiden din kommer fra og om det er noen tiltak du bør gjøre. Med en god UTM-strategi kan du altså enkelt se hvilke annonser som fungerer og sette opp nye A/B tester med utgangspunkt i det som allerede fungerer.
Avslutningsvis
Det er bare fantasien som setter en stopper for hva du kan bruke UTM-tagging til, og vi hjelper deg gjerne med å legge en strategi for din bedrift. Vi har også en mal for UTM-tagging som gjør det veldig enkelt å lage linker. Ta kontakt med oss nedenfor, så sender vi deg malen!